Nyt on aika harjoitella uuden ekaluokkalaisen liikennetaitoja – Katso asiantuntijan neuvot koulutielle
Koulun alku on lapselle iso muutos, ja samalla kertaa otetaan monta itsenäistymisen askelta. Monien jännittävien asioiden joukossa on myös koulutie, jonka turvallista kulkemista tulisikin harjotella yhdessä aikuisen kanssa, muistutetaan LähiTapiolan tiedotteessa.
Ekaluokkalaisen havainnointikyky vasta kehittyy, ja keskittyminenkin saattaa herpaantua. Lasta onkin hyvä pienestä pitäen kannustaa itse havainnoimaan liikennettä.
– Näytä ja perustele turvallisia toimintatapoja. Kouluiän lähestyessä lapsen on hyvä antaa toimia itsenäisesti, mutta aikuisen edelleen seurata läheltä ja tarvittaessa ohjata. Konkreettisesti voi esimerkiksi suuren pensaan takaa näyttää, että tästä autoilijat eivät todella näe sinua, kuvaa Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.
Vaarallisimpia paikkoja ovat tienylitykset ja risteykset. Aikuisten onkin tärkeää muistaa, ettei lapsen havaintokyky ole aikuisen tasolla.
– Lasta kannattaa siis opettaa aina pysähtymään suojatielle tai muuhun tienylityspaikkaan tullessa ja katsomaan rauhassa ympärilleen. Näin eri suuntiin katsomiseen ja muiden tielläliikkujien etäisyyden arvioimiseen jää enemmän aikaa. Tämän pysähtymisen olisi hyvä tulla alitajunnasta, joten siitä huoltajat voivat harjoitellessa muistutella, vinkkaa Maasalo.
Myös aikuisen käytöksen ja esimerkin voima kannattaa pitää mielessä. Lapsi ottaa herkästi mallia siitä, jos aikuinen keskittyy liikenteessä kännykkään tai oikoo tien yli mistä sattuu.
– Lapset saattavat myös toimia liikenteessä arvaamattomasti tai impulsiivisesti, mikä on vielä ihan luonnollista. Meidän aikuisten tulee auton ratissa tai esimerkiksi pyörän selässä varautua siihen, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Koulureitit ja niillä tarvittavat taidot ovat keskenään varsin erilaisia.
– Yhdessä kodissa harjoitellaan kouluun kävelyä, toisessa autolla siirtymistä, kolmannessa julkisella liikenteellä liikkumista. Koulureitti on joka tapauksessa hyvä käydä yhdessä läpi etukäteen, ja mielellään useamman kerran. Liikennetilanteethan ovat aina erilaisia, sanoo Alaviiri.
On tärkeää, että harjoittelu on konkreettista, sillä asiat jäävät lapselle mieleen todellisessa ympäristössä.
– Etenkin pienten lasten voi olla vaikea ymmärtää liikennesymbolien merkitystä tai muistaa liikennetermejä. Koulua aloittavalle käsitteet alkavat jo tulla tutuiksi, ja yksinkertaisia liikennesääntöjä on hyvä kerrata. Mitä enemmän lapsen kanssa liikkuu esimerkiksi jalan tai pyörällä, sitä enemmän tällä on mahdollisuus kehittää taitojaan, sanoo Maasalo.
Ympäristö ja koululaisen arki muuttuvat vuodenaikojen mukaan. Tiedotteessa muistutetaankin, että koulutiehen tutustumisen jälkeen myöhemmin voi olla tarpeen miettiä, miten esimerkiksi sää ja talven pimeys vaikuttavat liikenneturvallisuuteen.
Tiedotteessa vinkataan myös siitä, että aamujen sujuvuutta kannattaa lisätä pakkaamalla tavarat ja suunnittelemalla aamun kulku jo illalla.
Kaveriporukan toisten vanhempien kanssa kannattaa myös sopia yhteiset säännöt koulutielle, sillä asiat pysyvät paremmin mielessä, jos toisetkin toimivat samalla tavalla.
Myös kännykän käytöstä kannattaa sopia lapsen kanssa etukäteen. Käytäntönä voi olla esimerkiksi se, että kännykkä on koulumatkoilla aina repussa, ja että sen käyttöä varten pysähdytään. Älylaitteet varastavat helposti lapsenkin huomion liikenteessä, tiedotteessa muistutetaan.