Nordea haluaa pitää jatkossa huolen, ettei yritystä käytetä veronkiertoon

Nordea uudistaa ohjeitaan ja vahvistaa valvontaansa Panama-kohun jälkeen
Veronkierto

Nordea myllää Luxemburgin-yksikköään ja tutkii sen henkilökunnan toimintaa. Sen lisäksi Nordea kieltäytyy jatkossa yhteistyöstä uusien yhtiöiden kanssa, joiden liiketoiminnan tarkoitus ei ole selvä.

Yhtiö ottaa käyttöön uudet, aiempaa tiukemmat kriteerit nykyisille ja uusille asiakkaille, joilla on omistuksia offshore-yrityksissä. Nordea myös uudistaa ohjeistuksiaan ja vahvistaa valvontaansa.

Toimet ovat osin seurausta Nordean omasta sisäisestä Panama-selvityksestä, joka julkaistiin keskiviikkona.

Nordean konsernijohtajan Casper von Koskullin mukaan hän on aloittanut uudistuksia kuitenkin jo ennen Panama-paljastuksia. Nordea haluaa pitää jatkossa huolen siitä, että yhtiötä ei voida käyttää veronkierron alustana.

Nordean selvityksen mukaan Luxemburgin konttorin työntekijät eivät ole olleet aloitteellisina offshore-yritysten perustamisessa tai aktiivisesti edesauttaneet asiakkaiden mahdollista veronkiertoa, mutta ovat tarjonneet hallinnointipalveluita.

Tulokset perustuvat henkilökunnan haastatteluihin, yhtiön antamiin ohjeisiin ja henkilökunnan sähköpostiviesteihin.

Selvityksessä havaittiin seitsemän tapausta, joissa valtakirjoja uusittaessa oli rikottu sisäisiä periaatteita muttei luultavasti kuitenkaan lakia. Kyse oli päivämäärien muuttamisesta takautuvasti. Lisäksi osassa tapauksista oli laiminlyöty asiakkaan tunnistamiseen liittyviä velvoitteita.

Nordean puolesta asiaa tiedotustilaisuudessa esitelleen Johan Ekwallin mukaan asiakkaiden taustoja ei ole selvitetty tarpeeksi tarkkaan etenkään korkean riskin asiakkaiden tapauksissa.

Vaikka asiakassuhteet ovat usein hyviä ja vastuuhenkilöt tietävät asiakkaistaan enemmän kuin papereissa lukee, se ei riitä, hän painotti.

– Meidän periaatteemme on, että jos asiaa ei ole kirjattu paperille, sitä ei ole tapahtunut, Ekwall sanoi.

Henkilökunnalle seuraa sanktioita, jos he ovat toimineet lain tai selkeästi säännösten vastaisesti. Seurauksena voi olla esimerkiksi irtisanominen, huomautus tai kirjallinen varoitus. Ennen sanktioita tapaukset halutaan käydä tarkkaan lävitse.

– Emme halua tehdä vääriä johtopäätöksiä. Haluamme ymmärtää, miksi puutteita on, mikä niihin on johtanut ja kuka niistä on vastuussa, sanoo Nordean Suomen maajohtaja Ari Kaperi.

Kaperin mukaan seuraamuksia voi tulla vain muutamille henkilöille, ei edes kymmenille.

Ekwallin mukaan ei ole löytynyt todisteita, joiden perusteella NBSA:n ja Mossack Fonsecan välillä olisi solmittu sopimuksia tai Mossack Fonseca olisi maksanut pankille palkkioita.

68 asiakkaan osalta vaaditaan lisäselvityksiä sen varmistamiseksi, että yritysten tosiasiallisten edunsaajien veroasiat ovat kunnossa.

– Kaikkien näiden asiakkaiden tilit on nyt suljettu, eikä niitä avata ennen kuin pystytään dokumentoimaan veroasiat ja todentamaan, että asiakkaat hoitavat verovelvoitteensa, Kaperi kertoi.

Nordea lisäksi yhdistää Luxemburgin-yksikkönsä osaksi pohjoismaista organisaatiotaan. Jatkossa siis myös Luxemburgin private banking -yksikön johtajat raportoivat toiminnastaan samalla esimiehelle kuin pohjoismaiset private banking -yhtiöt.