Lounaan värillä on todellakin väliä – väritöntä ruokaa pidetään yksipuolisena ja mauttomana, väitöstutkimus todistaa
Lounasravintoloiden kannattaa ottaa huomioon se tutkittu tosiasia, että värikäs ruoka vetoaa suomalaiseen kuluttajaan.
Ruoan värit ja väriyhdistelmät vaikuttavat lounasruoan ulkonäön houkuttelevuuteen. Värien vaikutusta pidetään usein tiedostamattomana ja vaikeasti sanallistettavana, mutta kuitenkin tärkeänä.
Värit ovat yksi ensimmäisistä ominaisuuksista, jotka ruoasta lounaalla havaitaan. Värien avulla ennakoidaan muun muassa ruoan makua, laatua ja tuoreutta.
Tuore väitöstutkimus todistaa, että värikästä ruokaa pidetään vaihtelevana ja monipuolisena, kun taas väritön ruoka mielletään yksipuoliseksi, tylsäksi ja mauttomaksi.
Maija Paakin väitöskirja The Importance of Natural Colors in Food for the Visual Attractiveness of Everyday Lunch tarkastettiin Turun yliopistossa perjantaina. Väitöksen alana on elintarvikekemia.
– Arkista lounasruokaa pidettiin väreiltään esteettisesti miellyttävänä, kun se oli tyypillisen väristä, helposti tunnistettavaa, eikä aiheuttanut yllätyksiä. Haastatteluissa todettiin, että ”ruoan pitää näyttää siltä mitä se on”, Paakki havainnollistaa tiedotteessa.
Tutkimuksissa todettiin myös värin vahva riippuvuus tuotteesta, jossa se havaitaan.
Lautasella ei katsota olevan oranssia väriä, eikä myöskään pelkästään porkkanoita, vaan nimenomaan oransseja tai jonkun muun värisiä porkkanoita.
Ruoan värien kokemiseen vaikuttavat aina myös havainnoijan henkilökohtaiset ominaisuudet.
– Esimerkiksi neofobisuus eli uusien ruokien pelko vaikuttaa ruoan värien arvioimiseen. Neofobiset kuluttajat valitsivat mieluummin tutut keltaiset perunat kuin oudommat siniset perunat. Vähemmän neofobiset eli vähemmän uusia ruokia pelkäävät kuluttajat valitsivat useammin siniset perunat ja perustelivat valintaansa muun muassa vaihtelunhalulla, Paakki kuvaa.