"Kruununjalokivi on himmentynyt" – Saarikko syyttää Pisa-romahduksesta yhtä vahingollista ratkaisua
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko pitää tuoreita Pisa-tuloksia ”pysäyttävinä”.
– Emme enää voi väittää, että suomalainen peruskoulu olisi maailman paras. Se ei ole totta. Kruununjalokivi on himmentynyt.
Suomalaisnuorten menestys osaamistuloksia mittaavassa Pisa-tutkimuksessa on jatkanut heikkenemistään, kävi ilmi tiistaina. Matematiikassa heikkojen osaajien osuus on noussut neljännekseen ja erinomaisten osuus laskenut alle kymmenesosaan.
Saarikko uskoo, että matematiikan osaamisen tason laskua tullaan pian selittämään esimerkiksi koronapandemialla.
– Opetusministeri näyttää verhoutuvan globaalin ilmiön taakse – ei se ole mikään selitys, ettei muillakaan mene hyvin, Saarikko sivaltaa RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henrikssonin suuntaan.
Saarikon mukaan nyt pitäisi kuitenkin perehtyä siihen, mitä tulokset kertovat oppilaiden työrauhasta ja koulujen sekä oppilaiden välisistä eroista.
– Kun on päivänselvää, että peruskoulun ihanne yhdenvertaisesta oppimisen oikeudesta aidosti toteutuu asuinpaikasta riippumatta, tulokset ovat kautta linjan parempia. Ja jokaisen oppilaan kohdalla on selvää, että kun oppimiseen on rauha, oppimisen taso kohenee.
Saarikko pelkää, että jatkossa nykyistä harvempi hakeutuu opettajan ammattiin, jos pienenevien ikäluokkien maassa ei saada ratkottua peruskoulun tasa-arvoon liittyvää vajetta ja sada taattua työrauhaa.
– Pieniä oireita tästä on jo näkyvissä.
Lisäksi Saarikko on huolissaan siitä, että tuoreimman tutkimuksen perusteella koulujen välinen vaihtelu on kasvanut edellisiin kierroksiin verrattuna.
– On avoimesti ja ääneen kysyttävä, miten vahingollinen ratkaisu on ollut sulloa oppilaita yhä suurempiin ja kasvottomampiin laitoksiin. Oppilaat ja opettajat voivat jatkuvasti huonommin. Kiusaamistapaukset yleistyvät. Koulujen turvallinen ja tervehenkinen yhteisöllisyys katoaa.
Keskustajohtaja kritisoi ”suuruuden ihannointia ja keskittämisen uskoa”, joka on ulottunut jopa päiväkotien rakentamiseen asti.
– Sen varjolla syntyy laitos-Suomi, jossa työrauha on vaarassa ja yksittäinen oppilas jää helpommin huomaamatta.
– Koulutukseen pätee sama sääntö kuin palveluihin yleensä: lähempi parempi. Uskon vahvasti siihen, että inhimillisen kokoinen oppimisympäristö paras paikka oppia. Tämä koskee koko maata, erityisesti suurimpia kaupunkeja.