Kobolttia etsivä kaivosyhtiö jättänyt varauksia tuhansille neliökilometreille
Akuissa käytettävää kobolttia etsivä kaivosyhtiö Latitude 66 Cobalt on jättänyt Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille varausilmoituksia 5 700 neliökilometrille Lapissa, Koillismaalla ja Kainuussa.
Tuoreimmat varausilmoitukset koskevat 3 700:aa neliökilometriä kahdeksassa kunnassa. Syyskuussa yhtiö jätti varausilmoituksen, joka koskee kahtatuhatta neliökilometriä Rovaniemen eteläpuolella.
Latitude 66 Cobaltin mukaan tavoitteena on yhtenäisten geologisten alueiden tutkiminen. Yhtiö kertoo käynnistävänsä vuodet 2020–2022 kattavan hankkeen, jonka aikana kansainvälinen tutkijaryhmä kartoittaa parhaiden kobolttimalmioiden mahdollisia sijainteja.
– Suomen kallioperää peittävä moreenikerros vaikeuttaa malmioiden löytämistä. Tästä syystä kaikki maamme kaivokset eivät sijaitse geologisten vyöhykkeidensä mielekkäimmillä paikoilla. Perusteellinen alueellinen geologinen tutkimus auttaa välttämään tämän virheen, arvioi Latitude 66 Cobaltin toimitusjohtaja Thomas Hoyer tiedotteessa.
Hänen mukaansa laajan aluetutkimuksen puute on joissain tapauksissa johtanut lyhytaikaiseen kaivostoimintaan, vaikka samalla vyöhykkeellä todennäköisesti sijaitsee paikantamattomia malmioita, jotka takaisivat kymmenien vuosien kaivostoiminnan.
Koboltti on välttämätön raaka-aine litiumioniakuissa, joita käytetään lukuisissa eri tarkoituksissa. Litiumioniakkuja on muun muassa matkapuhelimissa, tietokoneissa ja monissa muissa sähkölaitteissa.
Koboltin kysyntä on lähtemässä räjähdysmäiseen kasvuun sähköautojen yleistyessä. Myös tuuli- ja aurinkovoimaloissa energiaa voidaan varastoida suuriin litiumioniakkuihin.
Valtaosa koboltista tuotetaan tällä hetkellä kurjissa oloissa Kongon demokraattisessa tasavallassa, joten tarve löytää uusia kaivoksia on suuri.
– Laajan geologisen kartoituksen tavoitteena on ymmärtää, mikä on Suomen todellinen potentiaali olla merkittävä koboltin tuottaja. Suomalainen tai eurooppalainen akkuklusteri eivät synny pelkillä puheilla, tarvitaan myös tekoja, Hoyer muistuttaa.
Hoyerin mukaan on ymmärrettävää, että näin laajoja alueita koskevat varausilmoitukset herättävät kysymyksiä. Hän painottaa varausaikaista keskusteluyhteyttä alueen asukkaiden ja elinkeinojen kanssa.
Varaus ei anna yhtiölle oikeutta kairauksiin tai ajoneuvojen käyttöön maastossa, vaan se perustuu jokamiehenoikeuksiin.
– Mikäli alueilla on esimerkiksi matkailuun liittyviä hankkeita, jotka eivät ole vielä julkisia, toivomme luottamuksellisia keskusteluja aiheesta. Valmistelussa olevien luonnonsuojelualueiden geologiseen tutkimiseen emme tule panostamaan, Hoyer lupaa.