Keskustanuorten räväkkä avaus: Kaksi opettajaa luokkaan
Keskustanuorten puheenjohtaja Hilkka Kemppi esittää siirtymistä kahden opettajan luokkahuoneisiin kaikissa Suomen peruskouluissa.
Hän sanoo Keskustanuorten sivuilla, että sukupolvien erilaiset oppimiskäsitykset ovat törmäyskurssilla.
Kempin mukaan opettajien kunnioitus on vähentynyt ja oppilaat eivät koe opiskeluympäristöä mielekkäänä.
– Opettajat kokevat työnsä kuormittavaksi ja ovat huutaneet apua esimerkiksi opettajan työolobarometrin tuloksissa 2015, Kemppi huomauttaa.
Hän sanoo, että pelkät puheet eivät riitä tilanteen korjaamiseksi.
Opettajankoulutuksen uudistamiseen tähtäävä kehittämisohjelma julkaistiin tänään. Samaan aikaan nettiin ilmestyi oppilaan kuvaama video opettajan hermojen menetyksestä luokkahuoneessa oppilaiden naureskellessa taustalla ilkikurisesti.
Kemppi, itsekin opettaja, tiivistää keskustelun opettajan vallasta näin: peruskoulujen opetuskulttuuri elää edelleen 1900-lukua, kun oppilaat ovat syntyneet 2000-luvulla.
– Kouluissa hämmentää sukupolvien kielimuuri, hän toteaa.
Kempin mukaan uunituoreessa opettajankoulutuksen kehittämisohjelmassa huomiota on kiinnitetty oikeisiin asioihin: nuorten opettajien johtajuuden vahvistamiseen sekä tukeen.
– Ohjelma ei kuitenkaan vastaa nopeaan tarpeeseen saada luokkahuoneeseen rauha – siksi kahden opettajan samanaikaisopetukseen tulisi siirtyä kiireesti.
Kemppi on suorittanut opettajan pedagogiset opintonsa loppuun tänä vuonna.
– Minulle ei ole opetettu johtajuustaitoja yliopiston kursseilla. Olen oppinut esimerkiksi turhautuneiden oppilaiden johtamista vasta harjoittelujaksoilla puolivahingossa. Haluan vahvistaa opettajan auktoriteettia, hän sanoo.
Samanaikaisopetuksella tarkoitetaan kahden opettajan luokkahuonetta. Toinen opettaja joko avustaa erityistä tukea tarvitsevia oppilaita tai opettajilla on omat oppilasryhmänsä tai tuntisuunnitelma on jaettu osiin opettajien kesken tai opettajat puhuvat vapaasti vuorotellen ja opetus on nopeasti limittyvää.
Kempin mukaan 2000-luvun nuoret ovat tottuneet projektiluonteiseen elämänrytmiin ja ärsykkeitä on joka paikassa, kun twitter, whatsapp ja Facebookin messenger piippaavat yhtä aikaa.
– Opetukseen tarvitaan lisää tempoa, haasteita ja kokemuksellisuutta, jota tarjoaa kahden opettajan malli, Kemppi katsoo