Keskustan Kalli: Henkilöjunaliikenteen keskeyttäminen Satakuntaan on täysin kohtuutonta – "Kummeksun, että tällainen päätös tehdään silmiä räpäyttämättä"
Kansanedustaja Eeva Kalli (kesk.) kertoo jättäneensä hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen Satakunnan henkilöjunaliikenteen pysähdyksestä.
Porin ja Tampereen välillä on liikennöity viimeksi 11. helmikuuta. VR:n arvion mukaan junaliikenne on palaamassa ennalleen vasta 11. maaliskuuta. Syyksi kerrotaan VR:n yllättäneet helmikuiset kaluste- ja huoltotyöt.
Kallin mukaan korvaavat linja-autovuorot järjestetään, mutta ne eivät palvele etenkään väliasemilta matkustavien pääsyä vaihtoyhteyksiin pidentyneen matka-ajan vuoksi. Muutoksesta tiedottaminen on myös hänen mukaansa ollut puutteellista.
Kallin mielestä kuukauden mittainen henkilöjunaliikenteen täydellinen keskeyttäminen Satakuntaan ei ole oikeudenmukaista. Tilanne on hänen mukaansa täysin kohtuuton.
– Kyseessä on maakuntamme ainoa henkilöjunayhteys. Tälle ei ole kestäviä perusteita, ja kummeksun, että tällainen päätös tehdään silmiä räpäyttämättä, Kalli sanoo tiedotteessaan.
Kalli kysyy, onko hallituksen mielestä oikeudenmukaista, että yksi ainoa maakunta joutuu junayhteyksiensä kannalta tällä tavoin kohdelluksi.
Hän huomauttaa, ettei perimmäinen syy huoltotöiden ruuhkautumisessa edes suoraan liity Satakuntaan.
Tilanteesta kärsivät hänen mukaansa ennen kaikkea juri Satakuntaan tai Satakunnasta matkustavat ihmiset työmatkustajista opiskelijoihin ja vapaa-ajan liikkujiin. Myös liikuntarajoitteisille junien peruuntuminen aiheuttaa kohtuutonta vaivaa.
– Kun maamme hiihtolomat vielä osuvat samalle ajankohdalle junaliikenteen pysähtymisen kanssa, on menetys merkittävä myös matkailulle. Liikenneministerin lisäksi odotan myös VR:n omistajaohjauksesta vastaavan ministerin reagoivan tilanteeseen, Kalli vaatii.
Kirjallisessa kysymyksessään Kalli penää hallitukselta myös linjaa nykyisten väylien ja raiteiden korjausvelan taittamiseen.
Hänen mielestään on pöyristyttävää, että hallitus edelleen edistää Turun tunnin juna -hanketta ”laput silmillä”.
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) kotiseudulle kaavaillun hankkeen hintalappu on kokonaisuudessaan 3,7 miljardia euroa. Myymällä valtion omaisuutta hallitus aikoo pääomittaa junaa 460 miljoonalla eurolla tällä hallituskaudella.
– Turun tunnin junan sijaan hallituksen kannattaisi herätä nykyisten yhteyksien perusparantamisen tärkeyteen. Korjausvelkaa nykyisillä raiteilla ja väylillä piisaa koko Suomessa, Kalli napauttaa.
– Jos valtio ei kykene kunnossapitämään ja kehittämään edes nykyisiä raiteita, miten se ajattelee pystyvänsä huolehtimaan vielä uusien raiteiden rakentamisesta ja tulevaisuuden perusväylänpidosta, hän lisää.
Kalli kehottaa hallitusta luopumaan uusista miljardihankkeista ja panostamaan nykyisten väylien parempaan kuntoon ja yhteyksien lisäämiseen.
– Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen Rauma-Kokemäki -välillä ja säännöllisten vuorojen lisääminen Pori-Tampere -radalle olisi monin verroin perustellumpaa ja kustannustehokkaampaa, niin asiakkaiden kuin kaikkien veronmaksajien näkökulmasta.