Journalismin startup Uusi Juttu käynnistää joukkorahoituksen
Keväällä perustettu journalismin startup Uusi Juttu kertoo käynnistävänsä joukkorahoituksen syyskuun 17. päivänä. Sillä tavoitellaan uudelle medialle 5 000 ennakkotilaajaa eli perustajajäsentä.
Jos tavoite toteutuu neljän viikon aikana, uusi media aloittaa julkaisemisen tammikuussa. Julkaisulla olisi reilut 20 työntekijää, ja sen päätoimittajana aloittaisi Olli Seuri.
Mahdollisen uuden median liiketoimintamalli tulee perustumaan kokonaan tilaajarahoitukseen eikä mainostuloihin.
Uuden Jutun taustalla on neljän suomalaisen perustajan lisäksi tanskalainen kustantaja ja teknologiayhtiö Zetland.
Startup-yritys kertoo tehneensä viime kuukaudet töitä selvittääkseen, olisiko Suomessa tilaa uudelle medialle ja mitä suomalaiset haluavat journalismilta.
Uusi Juttu muun muassa toteutti Taloustutkimuksen kanssa markkinatutkimuksen, johon osallistui kesäkuussa yli tuhat suomalaista. Sen mukaan noin puolet suomalaisista toivoo seuraamiltaan uutismedioilta esimerkiksi enemmän kokonaiskuvan tarjoamista sekä analyysejä ja muita syventäviä sisältöjä.
– Suomalaiset haluavat uuden yhteiskunnallisen journalistisen median, joka tekee asioita eri tavalla kuin nykyiset. Sellaisen, joka ei juokse jokaisen kohun ja rasahduksen perässä, vaan kuratoi, kontekstoi ja syventyy ja on toiminnassaan läpinäkyvä, sanoo Uuden Jutun perustajiin kuuluva Antti Pikkanen tiedotteessa.