"Ihmisten huolet on kuultu" – työmatkoja ja yrittäjien tilannetta helpottavat toimet saavat kiitosta poliitikoilta
Hallitus taklaa energian hintojen nousuja keinoilla, jotka eivät keskustapoliitikkojen mukaan ratkaise kaikkea, mutta helpottavat tilannetta.
– Ihmisten huolet on kuultu, keskustan eduskuntaryhmää johtava Juha Pylväs toteaa Facebookissa.
Nopeasti vaikuttavia toimia, jotka varmasti näkyisi tankatessa, ei hänen mukaansa ole.
Työmatkavähennyksen parantaminen auttaa kuitenkin siinä, että ihmiset pääsevät kulkemaan töihin, Pylväs toteaa.
– Tämä on erityisen tärkeää pitkien etäisyyksien maakunnissa, joissa auto on usein ainoa vaihtoehto liikkumiseen.
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen toteaa, että muun muassa ammattidieselverojärjestelmän valmistelu aloitetaan, mikä on iso helpotus ammattiautoilijoille.
Honkonen toteaa, että polttoaineen hinnan nousu johtuu kohonneesta raakaöljyn maailmanmarkkinahinnasta, joka on monista Suomesta riippumattomista syistä historiallisen korkealla.
– Tilanne on vakava ja tuntuu erityisesti kuluttajan kukkarossa.
Keskustan kansanedustaja Jouni Ovaska kertoo pitävänsä hyvänä sitä, että hallitus tukee toimillaan erityisesti palkansaajia ja yrittäjiä.
Kansanedustaja Pekka Aittakumpu (kesk.) kehuu sitä, että pitkään toivottu ammattidiesel lähtee keskustalaisen valtiovarainministerin johdolla valmisteluun.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) toteaa Twitterissä, että parannettu työmatkavähennys lisää työvoiman liikkuvuutta.
Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jenni Pitko kertoo pitävänsä hyvänä, ettei polttoaineveroja lasketa tässä tilanteessa.
– Meillä ei ole varaa ottaa pysyvää takapakkia vihreän siirtymän suhteen. Määräaikaiset tukitoimet kohdennettuna niitä tarvitseville on inhimillinen ja järkevä linja.
Keskustan kansanedustaja Hilkka Kemppi näkee asian toisin.
– Paras tilanne olisi tietenkin se, että polttoaineiden hintoja saataisiin laskettua kaikille, Kemppi sanoo tiedotteessa.
– Sen toteuttaminen on kuitenkin markkinaehtoisessa mallissa niin vaikeaa, että päätyisimme keskustelemaan hyvin pian veronkorotuksista.
Kemppi toteaa, että esimerkiksi 20 sentin kompensointi litraa kohden tarkoittaisi veronmaksajille 800 miljoonan kuluja ilman mitään takeita siitä, että litrahinta laskisi.
– Yhtälö tältä osin on kestämätön. Nyt lähdetään siitä, että liikkumisen kustannuksia kompensoidaan kohdennetusti ammattiliikenteelle ammattidieselin avulla ja työssä käyviä suomalaisia tuetaan työmatkavähennyksen avulla, Kemppi Sanoo.
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä kehuu energian hintojen kompensoimisen kohdentamista sinne, missä etäisyydet ovat pitkiä ja auto välttämättömyys.