Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Valtiollisen lentoyhtiön Finnairin laivastossa ei tunnetusti ole koskaan ollut jättimäisiä Boeing 747-matkustajakoneita. Suomalaisesta ilmailurekisteristä vuosikymmenten takaa löytyy kuitenkin yksi 747-200, tunnukseltaan OH-KSA.
Koneen omisti vuonna 1984 jonkin aikaa vakuutusyhtiö Kansa. Se, kuinka jumbojetti suomalaisen vakuutusyhtiön omistukseen päätyi, on hieman erikoislaatuinen tarina.
Koneen norjalaisomistaja oli liisannut koneen Swissairille, ja sillä oli niin sanottu jäännösarvovakuutus, jossa Kansa oli yhtenä vakuuttajana. Sillä varmistettiin se, että omistaja sai koneesta tietyn hinnan vuokrakauden päätyttyä.
Swissairin laivastoon vuonna 1971 liittynyttä konetta oli tiettävästi yritetty myydä liisausajan päätyttyä, mutta hinta olisi poikkeuksellisen markkinatilanteen vuoksi jäänyt reilusti alle vakuutusarvon. Toimitusjohtaja Erkki Pesonen päätti tarttua tilaisuuteen ja Kansa osti tammikuussa 1984 koneen itselleen. Ajatuksena oli myydä sen eteenpäin sievoisella voitolla myöhemmin.
Zürichin lentokentällä seissyt kone sai tunnuksen OH-KSA. Finanssipalvelu Kansa Oy:n entinen toimitusjohtaja Timo Ahjos kertoo blogikirjoituksessaan vuodelta 2022, että eteenpäin myyntiä vaikeutti se, että pääasiassa Zürichin ja Chicagon välisessä reittiliikenteessä ollut kone oli kalustettu tavallista väljemmin, jolloin matkustajia mahtui vähemmän. Myös koneen dokumentaatio oli laadittu ranskan kielellä.
Ahjoksen mukaan koneella ei Kansan omistusaikana tehty yhtään turhaa lentoa. Esimerkiksi Helsingissä sitä ei käyty näyttämässä, ja siirtolento Euroopasta Amerikkaan lennettiin vuokramiehistöllä ilman matkustajia.

Jo huhtikuussa 1984 kone myytiin Yhdysvaltoihin National Airlinesille. Kansan kerrottiin kuitanneen puhdasta voittoa noin 10 miljoonaa markkaa.
Kansan toimitusjohtajan Erkki Pesosen mukaan kokemukset kaupasta olivat niin myönteisiä, että periaatteessa yhtiö olisi voinut harkita ryhtymistä lentokonesijoittajaksi. Pesonen harmitteli sitä, että kone jouduttiin myymään liian aikaisin.
-Oltiin vähän kokemattomia, sillä parin vuoden päästä voitto olisi voinut olla paljon korkeampi, Pesonen sanoi Helsingin Sanomille.
National Airlinesiltä kone siirtyi vuonna 1985 ensin TWA:lle ja sitten Nationair Canadalle, joka lensi sillä vuoteen 1991. Se romutettiin Air Atlanta Icelandicin väreissä vuonna 1998.
Pitkille mannertenvälisille lennoille tarkoitettu Boeing 747 ei ole koskaan ollut Helsinki-Vantaalla mitenkään tavallinen näky. Ensimmäisen kerran sellainen nähtiin Suomessa vuonna 1972, kun SAS toi yhden jumbojeteistään Helsinki Air Showhun. Rahtiliikenteessä ja muun muassa Yhdysvaltojen presidentin vierailujen yhteydessä niitä on kuitenkin nähty.
Boeing 747:n valmistus on jo lopettu. Viimeinen 747 toimitettiin tilaajalleen, rahtiyhtiö Atlas Airille tammikuussa 2023.