Hidastelijat ärsyttävät, mutta ohitus pitää tehdä aina riskittömästi – katso muistilista
Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä kuljettajat raportoivat toistuvista vaaranpaikoista ohitustilanteissa.
Liikenneturva kertoo tiedotteessaan, että kuluneen vuoden aikana lähes jokainen autoileva on ohitettu huomattavalla ylinopeudella ja lähes neljä viidestä ohituskieltoalueella. Kaksi kolmesta on joutunut väistämään tai jarruttamaan toisen riskiohituksen takia.
Osa kuljettajista sanoo suoraan lähtevänsä ohittamaan, vaikkei ole varma ohituksen turvallisuudesta.
Kun kuljettajilta kysyttiin heidän kokemuksistaan edeltäneen vuoden aikana, vain kaksi prosenttia kertoi, ettei ollut tullut ohitetuksi huomattavalla ylinopeudella kertaakaan, Liikenneturva kertoo.
Ohituskieltoalueella on tullut ohitetuksi 82 prosenttia. Kuljettajista 85 prosenttia kertoo joutuneensa jarruttamaan, kun ohittava auto on tullut liian lähelle eteen palatessaan kaistalle. Vastaantulevan kuljettajan vaarallisen ohituksen takia 69 prosenttia kuljettajista on joutunut väistämään pientareen puolelle tai jarruttamaan.
– Kun kokemukset riskiohituksista ovat noin yleisiä, jokaisen kuljettajan tulisi miettiä, millä perustelee ohitustarpeen. Niin kiire ei ole kellään, että voi riskeerata oman ja muiden turvallisuuden, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Elovaara toteaa tiedotteessa.
Kyselyyn vastanneista lähes jokaisen takana on roikuttu vaarallisen lähellä edeltäneen vuoden aikana. Takapuskurin hiillostuksen myöntää 71 prosenttia suomalaiskuljettajista. Kuljettajista 28 prosenttia on lähtenyt ohittamaan siitä huolimatta, että ohitettavan ajoneuvon rakenteet ovat estäneet näkyvyyttä.