Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin rahoitus on selvä
Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin rahoitusjärjestelyt ovat selvinneet. Arviolta 15 miljardia euroa maksavan tunnelin rahoittajaksi tulee kiinalaistaustainen Touchstone Capital Partners. Järjestely kattaa koko 15 miljardin euron summan.
Peliyhtiö Roviosta tunnetun liikemiehen Peter Vesterbackan ja Kustaa Valtosen vetämän Finest Bay Arean hankkeessa Touchstonen osuus supistuu sitä mukaa, kun hankkeeseen tulee uusia sijoittajia.
– Kiinalaistaustaisen rahoituksen osuus on alle puolet kokonaisuudesta. Sitä tullaan täydentämään eurooppalaisilla ja pohjoismaisilla institutionaalisilla sijoittajilla, Valtonen kertoi STT:lle.
Valtonen ei tarkentanut, missä vaiheessa neuvottelut muiden rahoittajien kanssa ovat. Hänen mukaansa hankkeen koko rahoitusrakenne on nyt joka tapauksessa sovittu.
Finest Bay Area kertoi jo joulukuussa saaneensa 100 miljoonan euron sijoituksen dubailaiselta ARJ Holdingilta. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infrateknologioihin.
Touchstonen hallituksen puheenjohtaja Kenny Song luonnehtii Finest Bay Arean tiedotteessa Tallinna-tunnelia hankkeeksi, joka edustaa uudenlaista ajattelua.
– Tunnelilla on mahdollisuus muodostaa Viron ja Suomen alueista yhteinen painopiste Aasian ja Euroopan välille, Song arvioi.
Valtonen uskoo, että Helsingin ja Tallinnan muodostama metropolialue houkuttelee liiketoimintaa ja koulutusta hakevia ihmisiä.
Reittivaihtoehdoista yksi kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta Otaniemen kautta, toinen lentoasemalta Ilmalan aseman ja Otaniemen kautta ja kolmas lentoasemalta Helsingin rautatieaseman kautta Tallinnaan. Valtonen suosii Otaniemen reittiä.
– Linjaus, joka kulkee Otaniemen–Keilaniemen kautta, on ollut meille alusta asti mielenkiintoisempi. Näemme alueen kehityskelpoisempana kuin Helsingin keskustan, Valtonen sanoo.
Finest Bay Arean hankkeessa junat aloittaisivat liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä niinkin aikaisin kuin vuonna 2024.