"Helmikuuhun asti täysillä liikkeellä" – Olli Rehnin kampanjatoimisto aikoo mennä ehdokkaan takana päätyyn asti
Viime perjantaina virallisesti avattu Olli Rehnin presidentinvaalikampanja pyörii jo niin täysillä kuin se tässä vaiheessa syyskuuta ylipäätään on mahdollista.
Kampanjapäällikkö Petri Uusikylän mukaan avauspäivä oli myös organisaatiolle eräänlainen testi siitä, mitä seuraavien kuukausien aikana tuleman pitää.
– Kannattajakorttien määrän täyttyminen oli tietysti pääuutinen, mutta päivän aikana tapahtui paljon hyviä asioita. Avaustapahtuma sai eri medioissa hyvin näkyvyyttä ja pystyimme julkaisemaan listan nimekkäistä tukijoista. Monet ihmiset ovat halukkaita tukemaan Rehniä omalla nimellään ja listaa tullaan päivittämään viikottain, Uusikylä iloitsee.
Kampanjatoimiston sijainti Helsingin keskustan City-käytävässä on yksi ehdottomista valttikorteista.
– Kansanliikkeen ehdokkaalle sopii mainiosti, että ollaan näkyvillä ihan keskeisessä katukuvassa. Vaikka emme turvallisuussyistä pysty pitämään ulko-ovea koko ajan avoinna, niin kaikki ovat tervetulleita pistäytymään, kampanjapäällikkö kutsuu.
Kampanjan lähtölaukauksen lisäksi perjantaina saivat julkisuutta myös värimaailma ja logot. Uusikylä kertoo olevansa tyytyväinen mainostoimiston luomaan visuaaliseen ilmeeseen.
– Sininen on Rehnin tyyppiselle ehdokkaalle hyvin sopiva pääväri, jota laventeli sopivasti täydentää. Uudistamme ehdokkaan kampanjasivut myös mahdollisimman pian tämän värimaailman mukaisiksi.
Avauspäivä Helsingin vilskeessä oli vain pieni murunen ja lähtölaukaus varsinaiselle kampanjalle.
– Seuraava iso etappi on jo ensi lauantaina Turussa, kun keskusta nimeää Olli Rehnin virallisesti presidenttiehdokkaaksi, Petri Uusikylä muistuttaa.
Kampanjan varsinaisen ydinsisällön muodostavat kuitenkin alueelliset kiertueet. Niiden avulla ehdokas pyrkii tapaamaan ja tavoittamaan kansalaisia ympäri laajan valtakunnan.
– Kiertueiden koordinointi on parhaillaan menossa. Pitää katsoa, mitä on jo sovittu ja lisäksi täytyy huomioida tilaisuuksien luonne. Ohjelmassa on sekä varainhankintatilaisuuksia että kansalaistapaamisia. Sen vuoksi joudumme palaveroimaan nyt tiiviisti emmekä ihan vielä pysty julkaisemaan kalenteria koko syksyn osalta, kesken aamupalaverin tavoitettu kampanjapäällikkö toteaa.
Erilaisten tilaisuuksien ja kasvokkain tapaamisten lisäksi Olli Rehnin presidenttikampanjaan pystyy törmäämään jatkossa tietysti myös sosiaalisen median eri kanavissa.
Petri Uusikylä myöntää, että somen haltuunotto on vaatinut ehdokkaalta selkeä aktivoitumista aiempaan verrattuna.
– Taustaksi pitää muistaa, että Rehnin ei varsinaisessa toimessaan eli Suomen Pankin pääjohtajana ole välttämättä ollut edes soveliasta esiintyä somessa kovin räväkästi. Mutta minusta hän on ollut viime aikoina erittäin aktiivinen keskustelija ja ottanut tiukasti kantaa asioihin, kampanjapäällikkö kehaisee.

Rehnin kampanjaorganisaatiossa työskentelee Uusikylän lisäksi kaksi vaalikoordinaattoria eli Hanna Markkanen ja Linda Lähdeniemi. Kansalaisverkoston vetäjänä toimii puolestaan Anu Vehviläinen.
– Koordinaattoreista Markkanen työskentelee enemmän kiertueiden suunnittelun parissa kun taas Lähdeniemi kantaa vastuuta kampanjatoimiston pyörittämisestä, Uusikylä selvittää.
Siviilissä Vaasan yliopiston tutkimusprojekteissa työskentelevä Uusikylä on ehtinyt ottaa tuntumaa uuteen tehtäväänsä vasta parin viikon ajan.
Mies sanoo tunteneensa Olli Rehnin henkilökohtaisesti sen verran kauan, että uskoo oman ehdokkaan petraavan asemiaan, mitä pitemmälle kampanjat etenevät.
– Oma kampanjapäällikön työni kestää helmikuun loppuun asti. Helmikuuhun asti siis kampanjoidaan täysillä, että Olli Rehn valitaan seuraavaksi presidentiksi, hän vakuuttaa.
Siinäpä se vastaus tuli. Presidentinvaalien toinen kierros käydään 11.helmikuuta.