GPS-häiriöt lisääntyneet merkittävästi Suomenlahdella alkusyksystä – Traficom pyytää veneilijöiltä ilmoituksia havaituista häiriöistä
Suomenlahden alueen GPS-häiriöt ovat kasvaneet merkittävästi alkusyksyn aikana, ilmoitti Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tänään.
Radiohäiriötilanne Suomen maa- ja merialueilla on poikkeuksellinen verrattuna normaaliin, sanoo Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki tiedotteessa.
Satelliittinavigoinnin järjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. Häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle.
Traficomin mukaan häiriöitä voi tämän vuoksi esiintyä avoimilla merialueilla sisämaata helpommin, erityisesti itäisellä Suomenlahdella.
Sähköisiä navigointiapuvälineitä käytetään paljon myös pienissä veneissä. Traficom painottaa, että tekniset apuvälineet eivät kuitenkaan korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa, kuten satelliittinavigoinnin häiriintyessä.
Merikartat on syytä pitää mukana turvallisuuden vuoksi.
Traficom toivoo saavansa veneilijöiltä ilmoituksia kaikilla vesialueilla havaituista häiriöistä. Radiohäiriöilmoituksen lomakkeen voi täyttää helposti esimerkiksi kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.
Traficom muistuttaa, että veneen päällikön vastuulla on aktiivisesti seurata ja tietää, missä mennään. Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan.
Tällainen tilanne voi kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.
Karttaplotterin näytöltä näkee veneen tai laivan sijainnin, nopeuden ja suunnan, ja sitä käytetään vanhanaikaisen paperikartan korvikkeena.
– Veneilykauden vielä jatkuessa on veneilijöiden oltava erityisen tarkkana navigoitaessa eri apuvälineitä käyttäen. Syksyllä illat pimenevät ja sumun mahdollisuus kasvaa. Veneillessä kohdattaviin mahdollisiin häiriötilanteisiin tulisi aina varautua ennalta. Karttapohjaisen navigoinnin osaaminen sekä ympäristön ja muun liikenteen havainnointi edesauttavat tilanteiden ennakoimista. Tämä varmistaa turvallisen ja sujuvan vesillä liikkumisen tilanteissa, joissa GPS-paikannusta ei ole saatavilla, Saarimäki ohjeistaa.
Johtava asiantuntija Kimmo Patrakka Traficomista täydentää, että karttaplotteri ei ole vesiliikennelain mukaan ensisijainen navigointiväline. Pelkkään plotterin ei Patrakan mukaan voi luottaa.