Ensimmäiset autot ajavat ilman kuljettajaa tänä kesänä
Ensimmäiset automaattiautot ilmestyvät pian Suomen liikenteeseen, kertoo Trafi.
Automaattiautoja ryhdytään testaamaan pääkaupunkiseudulla heinä-elokuun vaihteessa ja Tampereella syyskuussa.
Trafi on myöntänyt koenumerokilvet automaattiautojen testaamiseen Metropolia AMK:lle ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:lle. Lisäksi Trafi myöntää koenumerokilvet Tiedolle.
Metropolia testaa automaattisia piensähköbusseja Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Tieto ja VTT testaavat henkilöautoja kaupunkiliikenteessä Tampereella.
Automaattisia piensähköbusseja on kokeiltu jo viime vuoden asuntomessuilla Vantaalla, mutta nyt niiden testausta laajennetaan ensimmäistä kertaa muun liikenteen joukkoon.
Trafin johtava asiantuntija Reijo Jälkö kertoo, että testattavana olevat piensähköbussit toimivat niin sanotulla nelostason automaatiolla.
Se tarkoittaa sitä, että autoissa ei ole ollenkaan kuljettajaa: bussit kääntyvät, pysähtyvät ja väistävät automaattisesti.
Testattavat bussit kulkevat normaalisti muun liikenteen joukossa.
Testeissä bussissa on aina kyydissä henkilö, joka voi kontrolloida autoa ja ohjata sitä tarvittaessa.
Testiajojen reitti on suunniteltu etukäteen, ja reitin varrelle asetetaan kylttejä, jotka ilmoittavat automaattibusseista.
Testeissä olevat henkilöautot ovat vähemmän automatisoituja. Niissä on kuljettaja, joka kontrolloi autoa.
Testattavat autot ovat vuorovaikutuksessa muiden liikenteessä olevien autojen kanssa.
Henkilöautoissa testataan muun muassa niiden toimivuutta ja tilannetietoisuutta. Myös henkilöautot liikkuvat muun liikenteen seassa.
Automaattibusseja testataan kesän ja syksyn ajan, mutta henkilöautojen testaus jatkuu pidempään.
Jälkö ei osaa arvioida, milloin automaattiautot voisivat tulla varsinaiseen käyttöön.
– Tämä kehityshän on hirveän nopeaa. Tällä pyritään nimenomaan selvittämään sitä, mitä pitää huomioida, jotta nämä saadaan tulevaisuudessa käyttöön.