"En tiennyt, että ne varpaat ovat niin herkät" – Liikennealaa ravistellut ministeri Anne Berner kertoo Talouselämässä kaudestaan politiikassa

Yleinen fiilis on kiitollisuus siitä, että olen saanut olla tällaisessa tehtävässä, Anne Berner sanoo
Politiikka

Toimitusministeristön liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) jättää politiikan toukokuun lopussa ja siirtyy ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen. Hän jatkaa myös perheyrityksensä Vallila Interiorin hallituksen ja Lastensairaalan tukisäätiön johdossa.

Berner kertoo Talouselämän haastattelussa poliittisesta urastaan, jonka piti alunperinkin jäädä yhden kauden mittaiseksi. Kauden aikana kuluttajia ja liikennealaa on ravisteltu ja säikäytelty, lehdessä todetaan.

– En tiennyt, että ne varpaat ovat niin herkät, Berner myöntää.

Talouselämässä todetaan, että Bernerin ripeyttä on ihailtu ja osaa uudistuksista on kiitelty laajasti. Toisaalta osa esityksistä ja omapäinen toimintatyyli ovat herättäneet ongelmia ja vihaakin, haukkujia on riittänyt.

– En ole lähtenyt tähän tehtävään hakemaan suosiota. Enkä ole sitä kyllä pelkästään saanutkaan.

Berner kuitenkin sanoo, että hänen oma tuntemuksensa kaudesta on plussan puolella.

– Yleinen fiilis on kiitollisuus siitä, että olen saanut olla tällaisessa tehtävässä. Luottamuksesta, jota kuitenkin kauden aikana on tullut. Toivon, että olen rakentanut edellytyksiä luoda palveluita ja kannattavaa liiketoimintaa.

Talouselämän mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt hallituskauden aikana ennätykselliset 100 hallituksen esitystä ja 11 000 sivua lainsäädäntöä.

– Oikeastaan kaikki liikennemuodot on käyty läpi ja modernisoitu lakeja, Berner vahvistaa.

Politiikasta ja julkisuudesta hänellä on nyt kokemusta.

– Tämä on ollut mieletön oppikoulu ja mahdollisuus nähdä miten lakeja viedään eteenpäin ja miten asioihin voi tältä puolelta vaikuttaa, Berner sanoo.

Hän kertoo oppineensa arvostamaan opposition vastakarvaisuuttakin ja parlamentaarisia työryhmiä.

– Tärkeää on, että hallituksen ja opposition suhde toimisi niin, että se synnyttäisi parempia päätöksiä.

Jos tuhannen sivun selvitystä pystyy kommentoimaan tunnissa tai puolessa tunnissa, ei siitä synny dialogia tai ratkaisuja.

Anne Berner Talouselämässä

Huonommat kokemukset ovat jääneet julkisesta keskustelusta, jota uudistuksista on käyty, Talouselämässä todetaan.

– Nykyään muodostetaan nopeasti kantoja ja johtopäätöksiä. Asiat ovat kuitenkin mutkikkaita. Jos tuhannen sivun selvitystä pystyy kommentoimaan tunnissa tai puolessa tunnissa, ei siitä synny dialogia tai ratkaisuja, Berner sanoo.

Hänen esityksensä autoverotuksen korvaamisesta käyttäjämaksuilla sekä teiden siirtäminen uuden valtionyhtiön omistukseen oli pakko vetää takaisin. Talouselämä kysyykin, miksi Berner halusi tuoda esitykset julkisuuteen tyrmäyksen uhalla.

– Se on kestävä tapa toimia. Ilman ehdotuksia ei olisi syntynyt keskustelua. Ei olisi aihioita, joista sidosryhmät ja seuraava hallitus voisivat käydä keskustelua. Ei minua olisi tosin haukuttukaan eikä manattu jonnekin alimpaan.

Berner kertoo olevansa tyytyväinen toteuttamiinsa muutoksiin.

– Minulle tärkeintä on lopputulos. Tämän lopputuloksen kanssa pystyn elämään.

Taksien lupajärjestelmä ja hinnat vapautuivat kilpailulle vuosi sitten. Kilpailun toimivuus näyttää vaativan lisää toimia ja ehkä lisää sääntelyä, Berner sanoo nyt.

Kela-kyydeissä ja taksien saatavuudessa on ilmennyt ongelmia. Berner sanoo, että taksivälityskeskuksia pitää ehkä säännellä tarkemmin, jos ne eivät ole välittäneet Kela-kyytejä kaikille taksiautoilijoille.

– Jos tällainen syrjivä toiminta kielletään, se luultavasti avaisi markkinaa enemmän ja toisi lisää yrittäjiä ja parempaa palvelua.

Berner kertoo oppineensa arvostamaan taitavaa sääntelyä.

– Ei telesektorikaan ollut syntyessään täydellinen, vaan sääntelyssä tarvitaan edelleen ajoittain tarkistuksia.

Bernerin mukaan vielä ei ole näyttöä siitä, että harmaa talous olisi taksisektorilla lisääntynyt.

Taksialalta hän toivoo vähän erilaista asennetta, koska katsoo, että säädöksiä ei näytetä nyt tuntevan.

– Jos kaikki muutoksen vastustamiseen käytetty energia käytettäisiin koulutukseen ja tiedon välittämiseen, meillä voisi jo moni asia mennä parempaan suuntaan.

Berner ei katso muutostarpeiden merkitsevän sitä, että taksilaki oli susi.

– Jos jotain kehitetään ja jatkojalostetaan, sitä ei saisi tuomita aina tällaiseksi: no niin se epäonnistui, arvasin. Se tekee virkakunnalle uudistusten tekemisen vaikeammaksi, Berner sanoo lehdelle.