Selvitys: Kotimaisten tuotteiden suosiminen on Suomessa huipputasoa
Peräti 90 prosenttia suomalaisista suosii ostoksissaan kotimaisia tuotteita, ilmenee Suomalaisen Työn Liiton tekemästä selvityksestä. Muualla maailmassa keskimäärin vain 65 prosenttia kuluttajista suosii omien maidensa tuotteita.
Muun muassa Kesko on selvittänyt myyntidatansa avulla, että eniten kotimaisia tuotteita pidetään arvossa Itä- ja Pohjois-Suomessa. Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa alkuperämerkittyjen suomalaisten tuotteiden osuus ostoskorissa on pienin.
– Korona-aika on muuttanut suomalaisten kulutustottumuksia, ja se näkyy kotimaisen työn, valmistuksen, ruoan ja palveluiden suosimisena, arvioi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala tiedotteessa.
Keskon mukaan Suomessa kotimaiset tuotteet yhdistetään vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyden vaateeseen. Tiedostavat kuluttajat haluavat tietää, mistä tuote tulee ja onko se turvallinen. He haluavat myös tukea suomalaisen työn menestystä ja työpaikkojen säilymistä.
Lausala muistuttaa, että suomalaisen suosimisella on laajaa yhteiskunnallista merkitystä.
– Jos kuluttaja ostaa 10 eurolla kuukaudessa enemmän suomalaista, se tarkoittaa 900 miljoonan euron kysynnän lisäystä kotimaisille yrityksille ja sitä kautta 10 000:ta uutta työpaikkaa sekä 300:aa miljoonaa enemmän verotuloja yhteiskunnalle, hän perustelee.
Keskon ruokakaupoissa suurin kotimaisuusaste on maitotuotteissa, munissa ja munavalmisteissa, tuoreessa ja pakastetussa lihassa, lihajalosteissa sekä ravintorasvoissa.