Arvonlisävero nousee syyskuussa, Verohallinto muistuttaa – monella yrityksellä on edessä järjestelmäpäivitys
Yleinen arvonlisävero nousee Suomessa syyskuun alussa, muistuttaa Verohallinto tiedotteessaan. Verokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin.
Verohallinto kertoo, että tuotteen toimitusajankohta tai palvelun suoritushetki ratkaisee, peritäänkö arvonlisäveroa vanhan vai uuden kannan mukaisesti. Jos tavaran tai palvelun myynnistä on kuitenkin saatu ennakkomaksu ennen veron korotusta, ennakkomaksuun sovelletaan 24 prosentin verokantaa.
Verohallinnon ylitarkastaja Samu Honkanen käyttää tiedotteessa esimerkkinä uuden auton ostamista. Jos asiakas tilaa auton elokuussa, mutta auto luovutetaan ja maksetaan vasta syyskuussa, autosta peritään uuden kannan mukaiset 25,5 prosenttia arvonlisäveroa.
– Ei ole merkitystä, milloin auto on tilattu, kauppasopimus allekirjoitettu tai auto rekisteröity, Honkanen sanoo.
Palveluissa arvonlisäveron määrä taas riippuu palvelun suoritusajankohdasta eikä esimerkiksi siitä, milloin sopimus on tehty tai lasku maksettu.
Honkanen sanoo, että jos esimerkiksi siivousyritys pesee asiakkaan kotona ikkunat elokuun puolella, arvonlisävero on 24 prosenttia, vaikka asiakas maksaisi laskun vasta syyskuussa.
Verohallinto toteaa, että monen yrityksen pitää lisäksi päivittää laskutus- tai kassajärjestelmänsä verokannan korotuksen vuoksi. Aiemmat järjestelmät eivät välttämättä hyväksy desimaalipilkkua tai kolminumeroista arvonlisäveroa.
Honkanen sanoo, että mahdollisista vaikeuksista huolimatta laki on yksiselitteinen: yrityksen on suoritettava arvonlisäveroa voimassa olevan kannan mukaisesti. Laskussa on myös oltava lain vaatimat merkinnät.
Jos järjestelmät eivät syystä taikka toisesta taivu heti yhteistyöhön uuden prosentin kanssa, tarvittavat merkinnät voi tehdä vaikka käsipelillä.
– Myyjä voi korjata oikean arvonlisäprosentin ja veron määrän laatimaansa laskuun tarvittaessa vaikka käsin, Honkanen sanoo.
Eduskunta päätti yleisen arvonlisäverokannan korotuksesta kesäkuussa. Hallitus on arvioinut, että yleisellä arvolisäverokannalla verotettavien tuotteiden ja palveluiden hinnat nousevat noin 1,2 prosenttia korotuksen vuoksi. Asiassa on kuitenkin muitakin muuttujia.
– Riippuu esimerkiksi yritysten kilpailu- ja markkinatilanteesta, miten veronkorotus vaikuttaa niiden hinnoitteluun, Honkanen selittää.
Arvonlisäveron korotus ei koske sellaisia tuotteita ja palveluita, joihin sovelletaan alennettua arvonlisäverokantaa. Tällaisia ovat esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet, kirjat ja lehdet sekä majoitus- ja liikuntapalvelut.