Anorakeistaan tuttu R-Collection oli pahasti tappiollinen yritys, mutta nyt kelkka on käännetty – "Olemme osanneet keskittyä oikeisiin asioihin"

Vaateteollisuus

”Huomasin muuten yhdessä vaatekaupassa, että R-Collectionilla on taas ihan hyvännäköisiä anorakkeja myynnissä.”

Jos ja kun satunnaisen shoppailijan spontaanisti esittämään kommenttiin on uskominen, niin kajaanilaisen Rockseri Oy:n tuotemerkki on tekemässä pysyvämpää paluuta suomalaisten laatuvaatebrändien eturiviin.

1990-luvulla edellisen huippuvaiheensa kokeneen firman uudelleen heräämisessä on aineksia hyvinkin kiehtovaan kasvutarinaan.

Sopiva ripaus oivallusta, uskallusta, sattumusta, epätoivoa ja välillä hiukan draamaakin. Ennen kaikkea kyse on kuitenkin kunnioituksesta omassa kotimaakunnassa Kainuussa neljäkymmentä vuotta sitten kehitettyä alkuperäisbrändiä kohtaan.

R-Collectionin orastava nousukausi on sekä syy että seuraus yhtiössä meneillään olevasta sukupolvenvaihdoksesta.

Pekka ja Marjo Saastamoinen perustivat aikanaan firman ajatuksenaan tehdä kestäviä ja laadukkaita vaatteita kavereilleen ja muillekin itsensä kaltaisille ulkoilmaihmisille.

– Kaupankäynti keskittyi tuolloin kivijalkamyymälöiden ohella vahvasti postimyyntiin. Elettiin kuvastojen ja luetteloiden kulta-aikaa, Pekka Saastamoinen muistelee.

Halpatuotantovaatteiden vyöry Suomeen ja rajuksi äitynyt hintakilpailu pisti kuitenkin kotimaiset toimijat jatkuvasti entistä ahtaammalle.

Rockserin osaltakin liikevaihto kutistui vuosi vuoden jälkeen, ja pahimmillaan (2010) nettotappiota perheyrityksen kirjanpidossa kertyi 112 000 euroa.

Helpoin ratkaisu Kajaanissakin olisi ollut lyödä hanskat tiskiin, ajaa tuotanto alas ja pistää parikymmentä henkilöä työllistäneen tehtaan ovet lopullisesti säppiin.

Mielikuva kainuulaisten sitkeydestä ja periksiantamattomuudesta osoittautui Rockserin kohdalla todeksi myös käytännössä.

Yt-rumba ja pakolliset lomautukset olivat välttämättömiä, mutta Saastamoisten usko elämäntyöhönsä ja itse luotuun brändiin ei horjunut.

Uusiutumispäätöstä helpotti omalta osaltaan se, että lapsista toiseksi vanhin, Olli, oli jo valmiiksi kiinnostunut vaatesuunnittelusta. Bisnespuolen ideointikaan ei ollut Helsinkiin muuttamaan ehtineelle nuorelle miehelle vieras juttu.

Palaset alkoivat loksahdella pikku hiljaa kohdalleen, kun alan verkostojen kautta suunnittelupuolelle löytyi alunperin oululainen, Rovaniemellä opiskellut ja valmistuttuaan pääkaupunkiseudulle töihin siirtynyt Lilli Norio.

Toisensa tuttujen kautta jo aiemmin tunteneet nuoret saivat suunnilleen samoihin aikoihin Rockserilta työtarjoukset. Saastamoinen yrityksen kehittäjäksi ja Norio suunnittelijaksi.

– Niin siinä taisi käydä, että Pekka kutsui Ollin ja Marjo houkutteli minut tänne Kajaaniin. Jonkun ajan päästä meistä tuli sitten pari ihan siviilissäkin, Norio muistelee.

Vetovastuun siirto seuraavalle polvelle pisti vauhtia myös uudistusprojektin rattaisiin.

Vaikka toimenpiteet eivät investointien ynnä muiden pakollisten kulujen jälkeen heti näkyneetkään tuloksessa, piti Marjo Saastamoinen nuorennusleikkausta välttämättömänä askeleena.

– Kyllä me täällä taustalla edelleen vaikutamme. Mutta nuorilla on aivan erilainen osaaminen ja näkemys tänä päivänä vaadittavasta markkinoinnista ja esimerkiksi sosiaalisen median hyödyntämisestä, hän arvioi.

R-Collectionin ilme on laitettu uusiksi logon värityksestä lähtien. Uuden imagon lanseeraus osuu samalla hyvin yksiin koko suomalaisen vaateteollisuuden piristymisen kanssa.

Vuosi 2016 oli pitkän ”sukellusvaiheen” jälkeen ensimmäinen, jolloin Rockserin liikevaihto kääntyi kasvuun ja tulos kipusi taas plusmerkkiseksi.

Onnistuminen oli jättimäinen helpotus paitsi omistajille, myös tehtaan väelle ja hyvänä esimerkkinä varmasti koko Kainuun maakunnalle.

– Kyllä se ilahduttaa ja osoittaa, että olemme osanneet keskittyä oikeisiin asioihin, pääsuunnittelija Lilli Norio toteaa tyytyväisenä.

Liiallinen tyytyväisyys omiin saavutuksiin on kuitenkin pahin jarru kehityksen jatkumiselle. Tämä fakta tiedostetaan hyvin myös Rockserin tulevaisuusvisioissa.

Kainuulaisfirman tavoitteena on saavuttaa uutta kasvupotentiaalia nimenomaan viennistä. Lilli Norion mukaan panostuksia ollaan suuntaamassa erityisesti Saksan suuntaan.

– Suurten markkinoiden takia tietysti. Mutta Saksa on vaatekaupan osalta muutenkin saman tyyppinen maa kuin esimerkiksi Suomi. Pukeutuminen ei kauheasti poikkea suomalaisista ja harrastuksetkin ovat samanhenkisiä.

Avainsana pienen yrityksen tiellä kansainvälisille kentille on verkostoituminen, niin koti- kuin ulkomaistenkin toimijoiden kanssa.

Lilli Norio korostaa, että vaikka kilpailu vaatealalla on äärimmäisen kovaa jo Suomessa, niin ulkomaisille messuille ja estradeille lähdetään mieluusti yhtenä sinivalkoisena rintamana.

– Me näemme asian niin, että jos suomalaisen vaatevalmistajan tuote lyö itsensä läpi ulkomailla, se ei ole millään lailla meiltä pois. Osoittaa vain, että täällä osataan tehdä laadukkaita vaatteita. Myös valtiovalta ansaitsee tunnustuksen, kun on ollut tukemassa yhteisiä vientiponnisteluja, hän suitsuttaa.

Pääsuunnittelijan mukaan R-Collectionin uuden malliston tärkeintä kohderyhmää ei ole lähdetty radikaalisti muuttamaan firman alkuperäisestä ideologiasta.

– Merkittävin kohderyhmämme on edelleen 30–50-vuotiaat naiset ja miehet, jotka pitävät ulkoilusta ja haluavat tehdä sen laadukkaissa vaatteissa. Esimerkiksi nyt vallalla oleva pyöräilybuumi tukee tällaista ajattelua, Lilli Norio arvelee.

Rockseri haluaa kunnioittaa kainuulaisia juuriaan kaikessa toiminnassaan. Niihin kuuluu Norion mukaan myös yksi pienen yksikön vahvuusalueista eli ketteryys.

– Voin viedä ideoitani suoraan kaavoittajalle testattavaksi. Turhia välivaiheita ei tarvita, vaan tuloksen voi nähdä samana päivänä ja idea saadaan toteutukseen mahdollisimman nopeasti.

Hankalampi haaste tulevaisuuden kannalta onkin työvoiman ikääntyminen. Pula ompelijoista on huutava koko Suomessa ja vielä pahempi Kainuun tapaisella syrjäseudulla.

– Jos ompelijoita löytyykin, niin heitä on hyvin vaikea saada muuttamaan Kajaaniin. Olemme joutuneet jo kovasti miettimään, mistä löydämme aikanaan uuden malliompelijan nykyisen jäädessä eläkkeelle, Norio tunnustaa.

Yrityksemme merkittävin kohderyhmä ovat 30-50 -vuotiaat miehet ja naiset, jotka pitävät ulkoilusta, Olli Saastamoinen ja Lilli Norio pohtivat. (Kuva: Maria Seppälä)

Nuori pariskunta, Olli Saastamoinen ja Lilli Norio, on sen sijaan valintansa lähitulevaisuuden osalta tehnyt. Pesä pysyy toistaiseksi Kajaanissa.

Syy tähän on R-Collectionin tarjoamien haasteiden lisäksi upouusi, Kajaanin keskustan toiseksi vanhimpaan rakennukseen (vuodelta 1852) restauroitu ravintola ja sen yhteyteen avattu Concept Store -myymälä.

Yläkertaan on puolestaan remontoitu nuoren parin nykyinen koti.

Idea ravintolasta lähti Olli Saastamoisen mukaan liikkeelle puoliksi sattumalta.

– Mietimme asunnon hankkimista täältä Kajaanista. Samoihin aikoihin tuli tieto, että vanha rakennus Kajaanin parhaalla paikalla on myynnissä. Olen itse käynyt kuvataidekoulua samassa rakennuksessa, joten paikka oli tuttu sitäkin kautta, hän selvittää.

– Sitten tuli mieleen, että Kajaanista puuttuu juuri tämän tyyppinen ruokaravintola. Asiat alkoivat sujua eteenpäin, sain mukaan kiinnostuneita yhtiökumppaneita ja alkoi kolme vuotta kestänyt remonttiurakka.

Olli Saastamoinen tunnustaa, että myös ravintolaremontissa on kiittäminen edellisen sukupolven panosta.

– Isä ja äiti olivat apuna koko rakennusurakan ajan. Lillin isä taas on tehnyt useita samanlaisia restaurointeja Oulussa. Jos vanhempamme eivät olisi olleet rohkaisijoina ja tukena, tuskin olisimme tähänkään urakkaan uskaltaneet lähteä.

Artikkeli on julkaistu alun perin Suomenmaan viikkolehdessä 8.6.2018. Lehden voit tilata täältä .