Lobbausrekisteri

Pakina

Lobbausrekisteri tekee tuloaan, tosin vain päättäjien kohdalla. Meihin yritetään vaikuttaa niin monin tavoin, myös yksityiselämässä. Lobbaus ei ole pyyteetöntä informaatiota, vaan raakaa vaikuttamisyritystä.

Jo nyt tolkun ihminen vaatii perhettään pitämään lobbausrekisteriä. Moderneissa perheissä tieto voi olla älylaitteeseen kirjattuna, mutta perinteinen sinikantinen ruutuvihko on parempi.

Kun teini vinkuu taas uutta puhelinta, kun kaikilla muillakin on ja se on sikahyvä, niin faktat tiskiin, kuka niin on sanonut. Yksi Yrde meidän luokalta. Ja selviää, että Yrden vanhemmat ovat rikkaita, ne saavat ostaa kakaroilleen mitä hilavitkuttimia hyvänsä, meidän lapsille saa kelvata ihan perus-Samsung.

Kun rouva mainitsee, että olohuoneen verhot ovat uusimisen tarpeessa, niin vihko esiin. Kenen kanssa olet puhunut verhoista? Ja pitihän se arvata, Sinikka on suositellut Vallila Interioria, mistä tietää vaikka se saisi kangaskaupasta bonusta.

Isäntä on ollut jo päiväkausia, ettei ihan viikkokausia, jotenkin rauhaton. Onko töissä sattunut jotain? Ei ole, vaan Vatanen on pyytänyt mukaansa hybridin koeajolle. Yllytti että tilataan kimpassa, varmaan saadaan joku alennus tai kitkarenkaat kaupan päälle. Mistä tiedät, ettei Vatanen ole autokauppiaan lobbari?

Osa arkipäivän lobbareista toimii blogeissaan. Pientä ovelaa tuotesijoittelua, ja meikit tekevät kauppansa. Tai keksit tai mitä nyt keksit. Bloggaajat lobbausrekisteriin!

Kuinka moni onkaan päätynyt avioliittoon puhemiehen ( ei Risikon ) toimien johdosta. Onko tullut pieneen mieleenkään, että siinäpä vasta lobbari. On ottanut asiakseen hankkia nyhverölle serkulleen miehen, vaikka tämä olisi ollut kovaa tavaraa vaativimmillakin tantereilla. Kerran Tampereellakin naiset huutelivat perään.

Kenellepä kaveri ei olisi suositellut jotain. Yhdelle uutta makkaraa, toiselle australialaista punaviiniä. Vanhaan aikaan viinakaupassa pullojen etiketit eivät saaneet näkyä. Uusi tuote ei löytänyt käyttäjiä, ennen kuin suurimmat juopot lobbasivat esim. Karhuviinan hyvää sanomaa.

Oletteko törmänneet kodinkonekaupan lobbaukseen? Jos harkitset kahden tuotteen välillä, niin myyjällä on itsellään juuri se kalliimpi. Jos olisi ne kaikki ”minulla itsellänikin”, niin ei mahtuisi kämppäänsä.

Jari Nenonen Jari Nenonen on haminalainen kirjailija ja pakinoitsija. Hän on kirjoittanut Suomenmaahan vuodesta 1977. Nenosen motto on "Ei se niin vakavaa ole”.

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen