Realismia raideinvestointeihin
Turun tunnin juna herättää keskustelua. Hanke on niin massiivinen, kallis ja asukaspohjan tarpeisiin nähden ylimitoitettu, että keskustelu on täysin aiheellista.
Hallitusohjelmaan kirjattu Turun ja Salon välinen kaksoisraide on merkittävä osa ylimitoitetusta suunnitelmasta. Turun ja Salon välille riittää, että kaukojunille rakenetaan suunnitelman mukaisesti, mutta yksiraiteisena, Hajalan ja Piikkiön oikaisut. Lähijunat ajaisivat vanhaa rataa taajamien kautta. Näin olisi raiderakentamista vain noin viidenneksen verran koko yhteysvälin kaksoisraideratkaisuun verrattuna, eikä yhtään tunnelia.
Viidennes 750 miljoonan kustannusarviosta on 150 miljoonaa euroa. Tällä ratkaisulla radalle mahtuvat kaikki nykyiset ja tulevat liikennetarpeet.
Tällä ratkaisulla saadaan Turun ja Salon välille lähijunaliikenne myös huomattavasti nopeammin ja pienemmin ympäristövaurioin, sekä hinnan jäädessä pienemmäksi kunnat mukaan näiden saadessa alueelleen myös pysäkkien elinvoimavaikutukset.
Kuten Liikenneviraston toimialajohtaja totesi Espoon ja Salon välisestä ESA-radasta syksyllä 2017: Se tehdään pääosin yksiraiteisena, mutta sille tulee niin paljon kohtaamis- ja ohituspaikkoja, että eritahtinen liikenne on mahdollista.
Jatkossa myös Salosta Lohjalle on noudatettava vastaavaa realismia. Liikenneviraston Selvityksiä ja julkaisuja 4/2016 oli ratkaisumalli (Maakuntakaavan vastainen), jonka kustannusarvio oli 650 miljoonaa euroa, noin kolmanneksen tasoa ESA-suunnitelman hinnasta. Asemat olisivat Salon ja Lohjan välillä Suomusjärvellä Kivihovin ja Kisko-Kiikala-tien välillä ja Saukkola-Sammatti-tien ja moottoritieliittymän kohdalla, viitisen kilometriä kummastakin taajamasta.
Jos Espoo-Salo-välin tavoitenopeus alennetaan 300 km tuntinopeudesta 200 kilometriin tunnissa, matka-aika pitenee enintään 5 minuuttia. Liki 2 miljardin hinta viidestä minuutista on liikaa.
Tällä ratkaisulla varmistettaisiin koko Helsinki-Uusikaupunki-yhteysväliä ajava asemilla pysähtyvä junaliikenne, jolla saadaan pääkaupunkiseudun kasvupainetta (= talouskasvua) vedettyä myös Varsinais-Suomeen maakunnan sisäisen kasvun lisäksi.
Länsirannikon kauppakamarien Destialta tilaama selvitys osoitti alueen valmiiden ja suunnitteilla olevien energia- ja teollisuusinvestointien liikenneinfratarpeiden edellyttävän uutta raideyhteyttä länsirannikolle.
Sama selvitys osoitti myös itä-länsisuuntaista raideyhteystarvetta Itä-Suomesta länsirannikon satamiin alueen teollisuuden ja myös huoltovarmuuden vuoksi.
Kun Turun ja Salon väliltä raidetta jää rakentamatta 50 kilometriä ja Salon ja Lohjan väliltä yli 60 kilometriä, saadaan näillä rahoilla Uudestakaupungista länsirataa ainakin Poriin asti.
Esittämälläni tavalla päästään mainitun investointitarpeen toteuttamisessa hyvään alkuun. Toisin kuin tarpeisiin nähden ylimitoitettu tunnin juna, tämä on kannattava investointi, joka synnyttää myös uutta kasvua.
Ismo Saari
Salo
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/