Kukahan osaisi vastata?

Mielipide

Olen mietiskellyt, mistähän johtunee, että Suomen pitää olla tässä ilmastoasiassa maailman ykkönen? Muualla maailmassa ja Euroopassa ei näytä olevan mitään kiirettä.

Hallituksen viherosastolla on niin kiire kuin ensivuonna tulisi tilanne, jossa happi loppuu viimeistään. Kiireellä vain on se hinta, jonka kansalaiset joutuvat maksamaan. Esimerkiksi tämä sähköautobuumi. Luvataan valtion tukea muutama tonni 50 000 tuhatta maksavaan autoon. Tällainen valtion tuki johtaa automaattiseen autojen hintojen nousuun? Sähköautotukia on perusteltu sillä, että köyhempi kansanosa saisi ostettua käytettyjä sähköautoja. Miten on tässäkin asiassa niin sanotut tasa-arvokysymykset, joita nostetaan asiassa kuin asiassa esiin?

Vielä yksi asia monien kysymysten joukossa: Kuka joutunee maksamaan veroeurot, jotka jäävät puuttumaan valtion kassasta, kun dieselin ja bensiinin ostajat vähenevät vauhdilla? Vastaan itse tähän viimeiseen kysymykseen. Varmaan ne, jotka hakevat tulitikkunsa ja leipäkannikkansa vajaan sadan kilometrin päästä. Vaarana on tässä ilmastokiimassa, myydäänkö normaalipolttoaineita lainkaan.

Kari Moilanen, Suomussalmi

Kommentit (1)

  • Lukija64

    On komentissasi asiaakin, Kari, enkä minä mitään vastauksia esitäkkään. Mutta, mutta.
    Pitäisikö olla siis ”ykkönen” vai se viimeinen, joka sammuttaa valot ?
    Ei se happi ensi vuonna lopu tosiaankaan, seuravat vuodet ovatkin jo toinen juttu. Jotain muutakin maailmalla tapahtuu, kun seuraat.
    Ja vielä se, että dieselin ja bensan käyttöä pitäisi siis tukea, koska niistä saamme veroja valtion kassaan ? Ketkä ne muut veroeurot maksaa ?
    Mihin tulitikkuja nykyisin tarvitaan ja miten paljon ja usein ?

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen