Keskustan Puumala ja Parviainen lukiouudistuksesta: "Lukioista ei saa tulla pelkkiä toisen asteen valmennuskursseja korkeakouluihin"
Hallitus on päättänyt kevään kehysriihessä lukiouudistuksen aloittamisesta.
Eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtajan Tuomo Puumalan (kesk.) ja valiokunnan jäsenen Ulla Parviaisen (kesk.) mukaan uudistuksessa pitäisi pohtia samantyyppisiä asioita kuin ammatillisen koulutuksen reformissa, jossa oman osaamisen näyttäminen oli yksi keskeinen paalu.
Lukioissa tämä voisi tarkoittaa ”oppikansion” keräämistä ja ”minigradua”.
Puumalan mielestä nyt on käytävä julkista keskustelua yleissivistyksen roolista lukioissa sekä vahvemmasta, osaamisperusteisesta lukiosta.
– Lukioista ei saa tulla pelkkiä toisen asteen valmennuskursseja korkeakoulutukseen. Ajatus yleissivistävästä koulutuksesta on nyt ja aina ajankohtainen. Jatkossa uudistuksia on myös syytä pohtia koko toisen asteen yhteisinä siten, että sekä ammattikoulut, lukiot että vapaa sivistystyö ovat mukana.
– Tulevaisuus haastaa meitä menemään kaikkien rajojen yli. Siilomainen kehittäminen ei sitä välttämättä tee. Nythän uudistuksia on tehty erillään, Puumala sanoo.
Puumalan mukaan lukioissa voitaisiin jatkossa näyttää omaa kiinnostusta ja osaamista erilaisin tutkielmin, joissa mentäisiin rohkeasti oppiainerajojen yli.
– Ensimmäisenä vuonna biologian tutkielmaa englanniksi, toisena vuonna vähän korkeammalla vaatimustasolla jostain toisesta asiasta ja kolmantena vuonna voisi kokeilla jo minigradua. Tämä saattaisi mitata opiskelijan osaamista vähintään yhtä hyvin kuin ylioppilaskirjoitukset kun hän pyrkii korkeakouluun. Eräänlainen oppikansio omasta osaamisesta olisi nykypäivää ja se voisi toimia ylioppilastutkinnon rinnalla.
– En ole niin innostunut ylioppilaskirjoituksen paineistuksen nostamisesta, osa opiskelijoista kokee sen vähän ahdistavana jo nyt. Lukion kehittämiselle avautuisi niin ikään opettajuuden näkökulmasta uusia polkuja, jos näyttöjä voisi antaa entistä enemmän omassa tahdissa koko ajan ja pikkuhiljaa kasvavalla vaatimustasolla, Puumala jatkaa.
Ulla Parviainen on tyytyväinen, että keskustan tavoitteita on nostettu jo lukiouudistuksen varhaisessa vaiheessa esille.
Opintojen henkilökohtaistaminen ja vahvempi aikaisempien opintojen hyväksilukeminen tukisivat lukioissa jokaisen opiskelijan omaa oppimispolkua.
– Keskusta on ajanut pitkään erityisopetuksen kirjaamista lukiolakiin, on hienoa, jos ministeri sitä esittää.
– Samoin yliopistokurssien suorittaminen jo lukioaikana, työharjoittelu ja korkeakouluun tutustuminen ovat keskustalle tärkeitä tavoitteita lukiouudistuksessa, Parviainen sanoo.