Uudenkarheaa espanjalaista tietä ja suomalaista perunapeltoa
Kelirikkoaika on Suomessa parhaimmillaan – tai oikeastaan pahimmillaan. Kohta pääsemme osallistumaan jälleen kuvakilpailuun siitä, mistä päin Suomea löytyy kaikkein huonokuntoisin tie. Osallistujia tästä kisasta ei puutu.
Samaan aikaan aurinkorannikolle ja Etelä-Eurooppaan pääsiäislomille matkanneet suomalaiset ovat saaneet ihmetellä dramaattista eroa pikitien kunnossa kotikontuihin verrattuna.
Erot teiden kunnossa ovat tietenkin monen asian summa, joista yksi merkittävimmistä on maaperän routiminen Suomessa. Siitä huolimatta tuntuu oudolta, että Espanjan ja monen muun maan etelä- ja itä- Eurooppan tiestöä on saatu huippukuntoon osin EU-rahoilla.
Etelä-Euroopan mailla on ollut jopa välillä vaikeuksia keksiä, mihin ylimääräistä rahaa kaadettaisiin, kuten korona-ajan elpymispaketin osalta on käynyt.
Espanja on ollut tarkasteluajanjaksolla 2014–2020 Euroopan tilintarkastustuomioistuimen mukaan maa, joka käytti EU-varoja kaikkein tehottomimmin. Se on myös yksi suurimmista rakennerahastovarojen saajista heti Italian ja Puolan jälkeen.
Espanjalla alkaa olla kiire kohdentaa koronasta toipumiseen tarkoitettuja elvytysvaroja ennen vuoden 2026 takarajaa. Esimerkiksi loppuvuodesta 2024 se esitti, että kyseisistä käyttämättömistä elpymisvaroista 4,5 miljardia euroa suunnattaisiin pk-yritysten nykyaikaistamiseen.
Niin tai näin, eteläisessä Euroopassa on katukuvassa ollut koko ajan nähtävillä nostokurkien liikettä sekä tasaista kyytiä maanteillä. Meillä Suomessa pelkästään maantieverkossa on korjausvelkaa yli 2,5 miljardia euroa 10 000 tiekilometrillä.
Päällystetyistä teistä melkein viidennes on huonokuntoisia ja joukossa on myös pääteitä. Kaiken tämän päälle on vaikea edes arvailla huonon tiestön aiheuttamaa autojen yhteenlaskettua korjaus- ja remonttihintaa.
Nyt olisi päästävä pikaisesti kasvu-uralle, jossa pönkitettäisiin rakennusalaa muun muassa tienparannus- ja korjaushankkeiden avulla, mikä palvelisi myös muuta yritystoimintaa maakunnissa.
Investointirahaa tähän löytyisi vaikka perumalla asemalle jäänyt Turun tunnin juna -hanke.