VR Groupin ensimmäinen uusi dieselveturi saapui Suomeen – vetokyky tuplaantuu entisiin nähden
Ensimmäinen uusi Dr19 -dieselveturi on saapunut Suomeen ja aloittaa nyt laajat testiajot, kertoo VR.
VR Group on tilannut Stadlerilta 60 uutta dieselveturia, jotka tulevat palvelemaan pääasiassa tavaraliikennettä. Ensimmäiset uudet veturit aloittavat kaupallisessa liikenteessä vuonna 2023.
Uusia vetureita testataan erilaisilla rataosuuksilla ja junakokoonpanoilla. Vaihtotyötesteissä järjestellään vaunuja ratapihoilla. Testivaihe kestää vuoden 2022 loppuun saakka.
– Uudet dieselveturit tulevat pääosin tavaraliikenteeseen ja niiden vetokyky on tuplasti tehokkaampi kuin vanhoissa vetureissamme, kuvailee VR Groupin liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen tiedotteessa.
Yhtiön mukaan uuden veturin pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhalla dieselkalustolla ja esimerkiksi typenoksidipäästöjä syntyy 80 prosenttia vähemmän.
Dieselvetureille on edelleen tarvetta, sillä Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta hieman yli puolet. VR pyrkii maksimoimaan sähkövedon määrän, mutta muutakin käyttövoimaa tarvitaan vielä.
Uuden veturin rakenne on VR:n mukaan suunniteltu niin, että dieselin tilalle voidaan tulevaisuudessa vaihtaa ilmastoystävällisempi energianlähde, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ja toimintavarmoja vaihtoehtoja.
Dr19-veturit korvaavat hiljalleen vanhenevat dieselveturit, jotka yltävät noin 40–60 vuoden ikään ja ovat jo ylittäneet tavanomaisen elinkaarensa.
Vuonna 2022 Suomeen toimitetaan viisi veturia ja sen jälkeen toimitukset jatkuvat säännöllisesti, kunnes koko 60 veturin sarja on toimitettu vuoden 2026 loppuun mennessä.
Hankintasopimus sisältää myös 100 veturin lisätilausoption.