Kesko takoi ennätystuloksen: Myynti kasvoi ja kannattavuus parani kaikilla toimialoilla
Kauppakonserni Kesko esitteli perjantaina sijoittajille väkevän tulosparannuksen. Pääjohtaja Mikko Helanderin mukaan kolmannen vuosineljänneksen tulos oli kaikkien aikojen ennätys.
Helanderin mukaan myynti kasvoi ja kannattavuus parani Keskon kaikilla toimialoilla eli päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Konsernin vertailukelpoinen liikevoitto kohosi 236,4 miljoonaan euroon. Tulos kasvoi yli 54 miljoonaa euroa vuoden takaisesta. Liikevaihto nousi vertailukelpoisesti lähes kahdeksan prosenttia ja oli 2,9 miljardia euroa.
Keskon vahva suoritus oli jo pitkälti tiedossa etukäteen. Kesko tarjoili kaksi viikkoa sitten positiivisen tulosvaroituksen, jossa yhtiö kertoi alustavia tulostietoja kolmannelta vuosineljännekseltä.
Kesko on antanut tänä vuonna jo kolme positiivista tulosvaroitusta. Voimassa olevan ohjeistuksen mukaan yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto on tänä vuonna 740–800 miljoonan euron haarukassa.
Helander sanoi ruokakaupan kehityksen jatkuneen vahvana. Pääjohtajan mukaan ruoan verkkokauppa kasvoi 17 prosenttia vahvasta vertailukaudesta huolimatta. Lisäksi Keskon markkinaosuus ruokakaupassa kasvoi.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kasvu jatkui yritysasiakaskaupan vetämänä.
– Suomessa Onnisen ja K-raudan kehitys jatkui vahvana. Myös Norjassa ja Ruotsissa myynti ja kannattavuus kehittyivät hyvin sekä rautakaupassa että teknisessä kaupassa, Helander sanoi osavuosikatsauksessa.
Tavarataloyhtiö Stockmann teki myös selkeän tulosparannuksen vuoden kolmannella neljänneksellä. Stockmann-konsernin oikaistu liiketulos kohosi 33,3 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 16,5 miljoonaa euroa.
– Rokotusasteen nousun myötä asiakasvirrat alkoivat nousta paremmalle tasolle kolmannella neljänneksellä, sanoo toimitusjohtaja Jari Latvanen osavuosikatsauksessa.
Yrityssaneerauksessa olevan konsernin perinteinen syömähammas eli vaateketju Lindex teki historiansa parhaan vuosineljänneksen tuloksen eli 31,6 miljoonaa euroa.
– Lindex teki erittäin hyvän tuloksen, kun myynti kasvoi kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla ja suhteellinen myyntikate oli erittäin korkea. Kävijämäärien kasvu vauhditti kivijalkamyymälöiden myyntiä, ja verkkokaupan vahva kehitys jatkui, Latvanen kertoo.
Stockmann-divisioona eli tavaratalot paransi tulostaan lähes viidellä miljoonalla eurolla ja ylsi positiiviseen tulokseen ensi kertaa sitten vuoden 2019 loppuneljänneksen.
Halpakauppaketju Tokmanni kasvatti myyntiään ja petrasi tulostaan vuoden kolmannella neljänneksellä. Vertailukelpoinen liikevoitto kohosi 26,1 miljoonaan euroon eli noin kahdella miljoonalla vuoden takaisesta.
Liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia ja oli 280,1 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Mika Rautiaisen mukaan myynnin kasvu oli selvästi parasta vapaa-ajan ja kodintekniikan, pukeutumisen ja puutarhan tuoteryhmissä.
Tokmanni on kuulunut korona-ajan voittajiin, kun kuluttajat ovat viettäneet aiempaa enemmän aikaa kotona ja ostaneet esimerkiksi piha- ja puutarhakalusteita ja kodin sisustustuotteita.