Yleinen harhakuva aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä – Helppo nyrkkisääntö auttaa
Peräti neljä viidestä suomalaisesta kertoo kokeneensa liikenteessä tilanteen, jossa takana ajava auto roikkuu vaarallisen lähellä edellä ajavaa, kertoo Liikenneturvan kysely.
Vastanneista näin kertoo kokeneensa 84 prosenttia. Kuitenkin vain 21 prosenttia tunnistaa itse ajaneensa liian lähellä edellä ajavaa.
Kyse on merkittävästä ristiriidasta vastaajien kokemuksissa.
– Tämä on varsin yleinen harhakuva: se mitä itse tekee, ei ole vaarallista, mutta muiden tekemänä siitä tulee vaarallista, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Minna Jokinen tiedotteessa.
– Ihminen kuvittelee olevansa monessa asiassa taitavampi kuin muut, myös liikenteessä, hän lisää.
Liikenneturva kehottaa muistamaan riittävän turvavälin liikenteessä kaikissa tilanteissa.
Turvaväli kannattaa pitää edellä ajavaan etenkin silloin, jos joku roikkuu vaarallisen lähellä omaa autoa.
– Liian lyhyt väli voi johtaa peräänajoon ja jopa ketjukolariin, Jokinen huomauttaa.
Hän korostaa, että liian lähellä ajaminen on myös epämiellyttävää, sillä tahdin määrää edessä ajava. Liian lähellä ajettassa liikenteeseen syntyy helposti nykivää haitariliikettä.
Liikenneturva muistuttaa, että tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole.
Nyrkkisääntönä tiedotteessa sanotaan, että kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. Talvikelillä vähintään kaksinkertainen.
– Eli jos ajaa 80 kilometrin tuntinopeuttqa, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia. Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 kilometrin tuntinopeudessa ainakin 20 metriä. Talvikelillä turvavälin pitää olla tuplasti pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Jokinen sanoo.