Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Ukrainan sota

Ihmetys Trumpin Ukraina-väitteestä: ”Miten se onnistuisi nyt?”

27.9.2025 12:00
Lue lisää 
Lentoliikenne
OH-LAA suoritti ensimmäisen kaupallisen lennon Helsingistä Lanzaroten kautta Las Palmasiin 17.12.1986. (Kuva: Miikka Jokinen/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Airbus A300-kauppa enteili uutta aikakautta – paluulento Kanarialta oli päättyä tragediaan tammikuussa 1989

Pekka Pohjolainen 27.9.2025 21:05, muokattu 26.9.2025 17:21
a– a+
Lentoliikenne

Valtiollinen lentoyhtiö Finnair tunnettiin pääjohtaja Gunnar Korhosen (1918-2001) kaudella uskollisena yhdysvaltalaisen lentokonevalmistajan McDonnell-Douglasin asiakkaana.

1980-luvulla Korhonen teki linjastaan kuitenkin poikkeuksen, kun lomaliikennettä pyörittävälle tytäryhtiölle Kar-Airille hankittiin 1986 kaksi ranskalaisvalmisteista laajarunkoista Airbus A300 -konetta.

Korhonen toimi asiassa kuin Tankki täyteen -tv-sarjan Sulo Vilen, joka perusteli outoja heräteostoksiaan lauseella ”kun sain niin halvalla”. Koneet saatiin Airbusilta edullisesti, koska ne olivat jääneet Tunis Airin kolmen koneyksilön tilauksesta tehtaalle. Koneet eivät kuitenkaan tulleet heti Finnairin omistukseen, vaan ne liisattiin.

Kaupalla testattiin samalla Pariisin rauhansopimuksen pykälää, joka kielsi Suomea hankkimasta tai valmistamasta siviililentokoneita, ”jotka ovat saksalaisten tai japanilaista mallia tai joissa on saksalaista tai japanilaista tahi mallia olevia suurempia koottuja osia”.

Joko kaupalle hankittiin diplomaattiteitse kuittaus Neuvostoliitosta tai pykälälle annettiin tarkoituksella piut paut, sillä Airbusissa oli saksalaisia osia vaikka kuinka paljon. Lähes koko runko ja suurin osa peräsinrakenteista tehtiin Länsi-Saksassa.

Vuonna 1986 Neuvostoliitossa elettiin jo Mihail Gorbatsovin aikaa, eikä Pariisin rauhansopimuksen jo vanhentuneita pykäliä ehkä enää tulkittu niin ahtaasti. Suomikin pyrki samalla aktiivisesti joka käänteessä väljentämään sopimuksen tulkintaa.

Ranskalais-brittiläis-saksalaisena yhteistyönä syntynyt Airbus A300 lensi ensimmäisen lentonsa jo vuonna 1972. Kar-Airille hankitut koneet edustivat harvinaista alatyyppiä, jota lennettiin kahdella pilotilla tuolloin vielä normaalin kolmen sijasta.

Koneet rekisteröitiin OH-LAA:ksi ja -LAB:ksi ja ensimmäinen kaupallinen lento suoritettiin 17. joulukuuta 1986.

Matkustajia koneisiin saatiin mahtumaan peräti 308. Koneen huoltoa helpotti, että siinä käytettiin samoja moottoreita kun yhtiön DC-10-laivastossa. Tyyppikoulutusta hankaloitti kuitenkin se, että tyypin ainoa simulaattori sijaitsi Indonesian Jakartassa.

Airbusin A300B-prototyyppi kiitotiellä Paris Air Showssa 1973. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Vaikka kone oli edistyksellinen ja luotettava, sen historiaan mahtuu myös yksi historian vakavimmista Helsinki-Vantaalla tapahtuneista vaaratilanteista.

Tammikuussa 1989 Airbusin kehittynyt automatiikka yllätti koneen lentäjän toiminnolla, joka olisi voinut johtaa jopa Suomen historian pahimpaan lentoturmaan.

Kar-Airin A-300 oli paluulennolla Kanariansaarilta 9. tammikuuta noin puoli kahdelta yöllä, kun se lähestyi kiitotie 15:ta kovassa sivutuulessa. Kone ei pysynyt tuulen vuoksi ILS-lähestymislaitteen suuntasäteessä ja noin 300 metrin korkeudessa kapteeni päätti keskeyttää lähestymisen ja tehdä ylösvedon.

Airbusin autopilotti teki työtä käskettyä, työnsi täydet tehot moottoreihin ja nosti nokan melko jyrkkään noin 18 asteen nousukulmaan. Kapteeni piti nousukulmaa liian jyrkkänä ja työnsi ohjaussauvaa eteenpäin. Autopilotti piti päänsä nousukulmasta, mutta sauvasta työnnön vuoksi trimmit putosivat päältä ja kone jäi peräpainoiseksi.

Kun kapteeni kytki autopilotin pois päältä, koneen nokka nousi rajusti ylös. Samalla vauhti alkoi hidastua. Kone nousi nopeasti noin 850 metrin korkeuteen ja nopeus putosi 105 solmuun eli vain 190 kilometriin tunnissa.

Vain viisi solmua pienemmällä nopeudella kone olisi sakannut ja menettänyt ohjattavuutensa. Koneessa koettiin kauhun hetkiä, sillä nousukulma oli karmaisevat yli 35 astetta. Normaalisti matkustajakoneiden nousukulma jää selvästi alle 20 asteen.

Vaikka automatiikka olisi voinut toimia fiksumminkin, koneessa ei ollut vikaa. Ongelma aiheutui kapteenin uskon puutteesta autopilotin toimintakykyyn ylösvetotilanteessa. Ohjaajat onnistuivat kuitenkin juuri ennen sakkausta trimmaamaan käsipyörällä koneesta peräpainoisuuden pois.

Joidenkin arvioiden mukaan matkustajilla ja miehistöllä ollut suoranaista hengenvaaraa, sillä koneella oli korkeutta yli 800 metriä, kun täydellisen sakkaustilan oikaisuun olisi riittänyt simulaattoriharjoituksissa heikoimmin onnistuneiltakin noin 150 metriä.

Arviot saattoivat olla hieman optimistisia, sillä kyse oli joka tapauksessa sekunneista. Vuonna 1994 Japanin Nagoyassa China Airlinesin Airbus A300 putosi maahan vastaavassa tilanteessa ohjaajan yritettyä kamppailla koneen automatiikkaa vastaan ylösvedossa. Onnettomuudessa kuoli 264 ihmistä.

 Airbus A300:n matkustamo 1980-luvulla. (Matti Wikman/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Luotettaviksi osoittautuneilla koneilla lennettiin puhtaasti tilauslentoja enimmäkseen Kanarialle ja Välimeren kohteisiin. Konsernin uudelleenjärjestelyssä vuonna 1992 koneet maalattiin Finnairin sinivalkoisiin väreihin ja Kar-Air otti hoitaakseen ATR-72 potkuriliikenteen.

Kaksi ensimmäistä Airbusia raivasivat tietä Finnairin siirtymiselle 2000-luvulla pääosin Airbus-kalustoon. A300-kaksikko palveli yhtiötä 12 vuotta.

Vuonna 1998 Finnair vuokrasi vuotta aiemmin itselleen lunastamansa koneet Air Scandicille. Lopullisesti koneet jättivät Suomen niiden omistuksen siirryttyä 2002 turkkilaiselle MNG-Airlinesille.

Koneista toinen, OH-LAA poistettiin Iran Airlinesin laivastosta vasta tänä syksynä 41 käyttövuoden jälkeen maailman vanhimpana vielä lentäneenä A300-tyypin koneena.

Viimeisen lentonsa kone teki kesäkuussa Saudi-Arabian Jeddasta Iranin Isfahaniin. Merkittävänä syynä pitkään käyttöikään olivat Iraniin kohdistuvat pakotteet, joiden vuoksi maan lentoyhtiö on joutunut jatkamaan ikääntyvien matkustajakoneiden elinkaarta.

Lähteinä mm. HS ja Liikennelentäjä-lehti 3/2019

Lue myös

"Kovempi isku kuin kuolema" – Suomalaisilla olisi parantamisen varaa tähän riskiin varautumisessa, kertoo kysely

Suomalaiset ovat varautuneet suhteellisen hyvin pysyvän työkyvyttömyyden välittömiin seurauksiin, mutta se ei kuitenkaan...
28.9.2025 21:33

Tutkimus: Kuntosaleilla yleistyvä ilmiö aiheuttaa sydänmuutoksia

Anabolisten steroidien käyttöön liittyy merkittäviä haittoja
28.9.2025 21:15

Karhusta tuli ylivoimaisella suosiolla Suomen kansalliseläin – Mutta mitkä eläimet olivat seuraavilla sijoilla?

Valinta tehtiin 40 vuotta sitten Helsingin Sanomien ja Suomen luonnonsuojeluliiton järjestämässä äänestyksessä
28.9.2025 18:00

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Airbus A300-kauppa enteili uutta aikakautta – paluulento Kanarialta oli päättyä tragediaan tammikuussa 1989
Uutiset | 27.9.2025 21:05
Tutkimus löysi tavan parantaa matematiikan osaamista
Uutiset | 26.9.2025 20:52
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
Väitös: Näin suuria määriä varusmiehet vetivät nuuskaa ja savukkeita päivässä
Uutiset | 25.9.2025 22:02
Näin varaudut, ettei puu kaadu myrskyssä talon tai ihmisen päälle
Uutiset | 27.9.2025 21:32
Ihmisen esi-isä olikin itse petojen ruokalistalla – Tuore tutkimus mullistaa vanhoja käsityksiä
Uutiset | 27.9.2025 19:00
Paljastus: Kiinalaiset drooniasiantuntijat lensivät Venäjän avuksi
Uutiset | 25.9.2025 21:47
Tutkimus: Ikävä oireyhtymä iskee rakennusalan työntekijöihin – Yhteen ryhmään erityisesti
Uutiset | 25.9.2025 21:50
Nämä käsitykset naisten yleisimmästä syövästä ovat vanhentuneita
Uutiset | 26.9.2025 21:31
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
James Bondin tappaminen oli virhe, sanoo Bond-kirjailija
Uutiset | 23.9.2025 21:32
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Tutkimus: Tämä yksinkertainen mittaus perusterveydenhuollossa voi pelastaa hengen
Uutiset | 24.9.2025 21:44
Uutispommi: Berliinistä märkä rätti Putinin kasvoille
Uutiset | 25.9.2025 21:02
”Se on törkeää”– keskusta vaati Oulaskankaan päivystyksen säilyttämistä, Juuso kieltäytyi pakittamasta
Uutiset | 25.9.2025 18:12
Paljastus: Kiinalaiset drooniasiantuntijat lensivät Venäjän avuksi
Uutiset | 25.9.2025 21:47
Väitös: Näin suuria määriä varusmiehet vetivät nuuskaa ja savukkeita päivässä
Uutiset | 25.9.2025 22:02
Sähköautojen kysyntä on nyt kovaa – Tässä ovat Sakan myydyimmät
Uutiset | 20.9.2025 22:06
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Hiiriä on joka talossa, sanoo asiantuntija – Yksi keino niiden torjunnassa ei auta lainkaan
Uutiset | 14.9.2025 20:30
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Vakava terveysriski: Tällainen tulehdus rokottaa elinikää ja iskee aivoihin
Uutiset | 17.9.2025 22:02
Kremliltä tivattiin Puola-kommenttia: Tämä oli reaktio
Uutiset | 11.9.2025 13:47
Valko-Venäjän armeija raportoi yöllisistä drooneista
Uutiset | 10.9.2025 11:36

Uusimmat

”Kovempi isku kuin kuolema” – Suomalaisilla olisi parantamisen varaa tähän riskiin varautumisessa, kertoo kysely
Uutiset | 28.9.2025 21:33
Tutkimus: Kuntosaleilla yleistyvä ilmiö aiheuttaa sydänmuutoksia
Uutiset | 28.9.2025 21:15
Karhusta tuli ylivoimaisella suosiolla Suomen kansalliseläin – Mutta mitkä eläimet olivat seuraavilla sijoilla?
Uutiset | 28.9.2025 18:00
Essee: Politiikan teatterissa todelliset ongelmat jäävät ratkaisematta – ja seuraukset ovat karmeita
Uutiset | 28.9.2025 12:58
Hallituksen suunnitelma sai kuntajohtajat takajaloilleen – ”Kaikki ärsytyskynnykset on jo ylitetty”
Uutiset | 28.9.2025 10:00
”Järjestelmä ei kuuntele” – Laki muuttui, mutta mökille muutto voi yhä jäädä haaveeksi
Uutiset | 28.9.2025 8:00
Tuore tutkimus tarjoaa toivoa uudesta MS-taudin hoitomuodosta
Uutiset | 27.9.2025 21:37
Näin varaudut, ettei puu kaadu myrskyssä talon tai ihmisen päälle
Uutiset | 27.9.2025 21:32
Selaatko puhelinta pöntöllä? Näistä syistä se ei kannata
Uutiset | 27.9.2025 21:10
Airbus A300-kauppa enteili uutta aikakautta – paluulento Kanarialta oli päättyä tragediaan tammikuussa 1989
Uutiset | 27.9.2025 21:05
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

”Kuin lehmä nevassa” – Hallitus kuuli kunniansa suurtyöttömyydestä ja velkaantumisesta
Uutiset | 23.9.2025 16:45
Huoli apteekkipalveluista leviää: ”Tätäkö se on, mitä perussuomalaiset lupasivat?”
Uutiset | 24.9.2025 13:48
”Se on törkeää”– keskusta vaati Oulaskankaan päivystyksen säilyttämistä, Juuso kieltäytyi pakittamasta
Uutiset | 25.9.2025 18:12

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
”Kovempi isku kuin kuolema” – Suomalaisilla olisi parantamisen varaa tähän riskiin varautumisessa, kertoo kysely
Uutiset | 28.9.2025 21:33
Tutkimus: Kuntosaleilla yleistyvä ilmiö aiheuttaa sydänmuutoksia
Uutiset | 28.9.2025 21:15
Karhusta tuli ylivoimaisella suosiolla Suomen kansalliseläin – Mutta mitkä eläimet olivat seuraavilla sijoilla?
Uutiset | 28.9.2025 18:00
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
James Bondin tappaminen oli virhe, sanoo Bond-kirjailija
Uutiset | 23.9.2025 21:32

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Suomea kehitettävä tasaisesti
Mielipide | 27.9.2025 10:44
Lukijalta: Lapin elinvoima vaarassa – kaivosvero uhkaa alueen tulevaisuutta
Mielipide | 27.9.2025 10:39
Lukijalta: Kaivosveron uudistus tuo merkittävän tulonlisäyksen kaivoskunnille
Mielipide | 27.9.2025 10:30
Lukijalta: Nuorten arki on politiikkaa
Mielipide | 26.9.2025 14:15
Lukijalta: Miksi EKP kehittää maksuvälinettä, jota kukaan ei halua?
Mielipide | 14.8.2025 10:34
Lukijalta: Valvonta ja jätehuollon turvallisuus eivät ole uhattuna
Mielipide | 23.9.2025 12:27
Lukijalta: Sananvapauden takkuinen taival – erimielisetkö toisia syrjiviä?
Mielipide | 23.9.2025 13:09
Lukijalta: Alueidenkäyttölakia uudistetaan – kenen etuja ajetaan?
Mielipide | 26.9.2025 14:12

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustanuorten varapuheenjohtajakisaan neljäs ehdokas
Keskusta | 24.9.2025 12:10
Vesaiset täydensi hallitustaan
Keskusta | 22.9.2025 15:06
Keskustanuorten varapuheenjohtajaksi kolme ehdokasta
Keskusta | 22.9.2025 13:09
Keskustanuorten varapuheenjohtajaksi kolme ehdokasta
Keskusta | 22.9.2025 13:09
Keskustanuorten varapuheenjohtajakisaan neljäs ehdokas
Keskusta | 24.9.2025 12:10
Vesaiset täydensi hallitustaan
Keskusta | 22.9.2025 15:06
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste