Keskusta ei ole valmis luopumaan EU:n tyrmäämistä kevytautoista – kyseessä on mopoautoja turvallisempi vaihtoehto, liikennevaliokunnan Torniainen huomauttaa
Kevytautojen saapuminen maanteille on vastatuulessa EU:n vastustuksen vuoksi, mutta keskustan mielestä laki pitää saada voimaan alkuperäisen aikataulun mukaisesti marraskuussa.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen (kesk.) huomauttaa, että mahdolliset EU-oikeudelliset ongelmat olivat tiedossa jo viime kaudella, kun laki kevytautoista sai laajan tuen eduskunnassa.
– Haluamme yhä kevytautot mopoautojen rinnalle, Torniainen linjaa keskustan kantaa.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna-Marin (sd.) pitää EU-komission Suomelle antamaa huomautusta kevytautoista vakavana.
– On mahdollista, että viime joulukuussa eduskunnassa hyväksytty kevytautoja koskeva lainsäädäntö joudutaan kumoamaan, Marin kirjoitti keskiviikkona Twitterissä.
EU-komission mielestä maksimissaan 60 kilometriä tunnissa kulkevat kevytautot, joita voisi ajaa mopoautokortilla 15 vuoden iästä lähtien, voisivat aiheuttaa vakavia turvallisuusongelmia muille tien käyttäjille.
Torniainen kuitenkin huomauttaa lakiesityksen lähteneen viime kaudella siitä, että lasikuitukorisille mopoautoille haluttiin turvallisempi vaihtoehto.
Torniainen perusteleekin keskustan kantaa kevytautoihin mopoautoja paremmalla turvallisuudella sekä haja-asutusalueilla tarvittavalla menopelillä.
Liikkuminen monipuolistuisi, kun haja-asutusalueen nuoret ja ikäihmiset voisivat ajaa kevytautolla, Torniainen näkee.
Kevytautolla tarkoitetaan enintään 1 500 kilogrammaa painavaa modernia henkilöautoa, johon asetetaan nopeusrajoitin. Moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä ajaminen olisi kiellettyä.
Nopeusrajoittimen poistamisella ja muutoskatsastuksella kevytauton voisi muuttaa tavalliseksi henkilöautoksi.
Hallitus esitti viime kaudella kevytauton maksiminopeudeksi 45 kilometriä tunnissa, mutta liikenne- ja viestintävaliokunta muutti mietinnössään rajan 60 kilometriin tunnissa.
– Pohdimme, että se on liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto. Maksimissaan 45 kilometriä tunnissa kulkevat kevytautot aiheuttaisivat enemmän ruuhkia, Torniainen kertoo.
Torniaisen mukaan nopeusrajan laskemista voisi pohtia, jos se saisi EU-komission pyörtämään päätöksensä.
– 45 kilometriä tunnissa kulkeva kevytauto olisi yksi vaihtoehto, Torniainen pohtii.
– Keskustalla on selkeä kanta, että laki kevytautoista pitää saada voimaan.