Kokoomusministeri Mykkäsen autoverokanta muuttui alle vuorokaudessa – keskustalaiset ihmeissään kokoomuksen ristiriitaisista ulostuloista
Kokoomuksen autoverolinja herättää hämmennystä.
Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) oli keskiviikkona Ylen A-studiossa keskustelemassa liikenteen päästöistä.
Toimittaja kysyi Mykkäseltä, millä autoverosta vuosittain saatava miljardi korvataan, koska vero on sidottu päästöihin, ja tulevaisuudessa autot ovat käytännössä päästöttömiä.
Mykkänen vastasi, että on selvää, että siinä vaiheessa kun verotuotot laskevat, kuluttamista täytyy verottaa muulla tavalla, mutta se on myönteinen haaste.
– Ei me voida sen takia estää saastuttamisen vähentämistä, että saasteita on kiva verottaa. Niitä pitää verottaa sen takia, että se loppuisi, Mykkänen totesi.
Toimittaja täsmensi, tarkoittaako Mykkänen, että haittaveroja tarvitaan lisää.
– Haittaveroihin lisää veroprosentteja ja se koskee autoveroa ja ajoneuvoveroa, Mykkänen sanoi.
– Mutta myös täytyy huolehtia siitä, että päästöttömät ratkaisut ovat tarpeeksi edullisia, eli tarvitaan sinne myös subventioita.
Mykkänen sanoi, että esimerkiksi työsuhdeautoissa voisi olla jyrkempi veroporrastus, jotta sähköautoja kannattaisi ottaa jo tänä päivänä käyttöön.
Useammat keskustalaiset ihmettelivät Mykkäsen autoverolausuntoa Twitterissä.
Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo nimittäin sanoi lokakuussa Ylelle , että autovero tulisi poistaa kokonaan ensi vuosikymmenellä.
– Eilen Mykkänen linjasi Ylellä, että autoveroa nostetaan. Aiemmin puheenjohtaja Orpo on linjannut, että autovero poistetaan. Kumpaako kokoomus tavoittelee, keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen kysyi.
Nyt väärinymmärretään @RPirkkalainen @t_vanhanen 1)Nimenomaan viittaan,että liikenteen verotuoton luonnollista laskea saasteiden vähetessä 2)Saastuttamisen vero-ohjaus vahvistuu etenemällä autoveron poistossa vähäpäästöiset edellä ja jyrkentämällä päästöportaita käytön veroissa
— Kai Mykkänen (@KaiMykkanen) 14. helmikuuta 2019
Mykkänen vetosi keskustalaisten tahalliseen väärinymmärtämiseen ja myös viesti autoverosta muuttui.
– 1) Nimenomaan viittaan, että liikenteen verotuoton luonnollista laskea saasteiden vähetessä 2) Saastuttamisen vero-ohjaus vahvistuu etenemällä autoveron poistossa vähäpäästöiset edellä ja jyrkentämällä päästöportaita käytön veroissa.