Yhdysvaltalaismediat: Suezin kanavan tukkinut konttialus on saatu ainakin osittain irti – kanavan uudelleen avautumisen ajankohdasta ei ole vielä varmaa tietoa
Suezin kanavan tukkinut Ever Given -konttialus on saatu ainakin osittain irti, kertoo kanavaa hallinnoiva viranomaistaho Wall Street Journal -lehden mukaan.
Lehden mukaan 400-metrinen konttialus on saatu tänään osittain irti ja hinausalukset pyrkivät suoristamaan sen kurssia. Kanavaa hallinnoivan viranomaistahon johtaja Osama Rabie kertoi uutisten olevan hyviä, mutta painotti töiden olevan vielä kesken.
– Emme ole vielä valmiita, mutta se (alus) on liikkunut, Rabie sanoi Wall Street Journalin mukaan.
Rabien mukaan hinaajat saivat varhain maanantaina aluksen keulan irti kanavan itätörmästä.
Myös meriliikennettä seuraavat tarkkailusivustot näyttävät aluksen saaneen keulansa irti rantavallista. Uutistoimisto AFP kertoi puolestaan saaneensa asiasta varmistuksen kanavalla olevalta lähteeltään.
400-metrinen Ever Given -konttialus on ollut viime tiistaista lähtien poikittain jumissa Suezin kanavassa ja estänyt liikenteen kumpaankin suuntaan.
Talousuutistoimisto Bloombergin mukaan väylän uudelleen avautumisen ajankohdasta ei ole vielä varmaa tietoa. Tarkkaa tietoa ei ole myöskään vielä siitä, miten pitkään kestää, että satojen laivojen suma saadaan purettua.
Bloombergin mukaan pääsyä vesiväylälle odotti sunnuntaisten tietojen perusteella yli 450 alusta. Kanavan tukkiutumisen alkuvaiheessa suma oli noin sadan aluksen kokoinen.
Punaisenmeren ja Välimeren yhdistävä Suezin kanava on yksi maailman meriliikenteen tärkeimmistä kuljetusväylistä, koska se lyhentää merkittävästi Euroopan ja Aasian välistä merimatkaa. Afrikan eteläkärjen kiertäminen pidentää matkaa jopa kahdella viikolla.
Meriliikenteen uutisia välittävän Lloyd’s List -lehden mukaan Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä seisoo nyt rahtia miljardien eurojen arvosta. Raakaöljyn ohella Suezin läpi kulkee etenkin kulutustavaroita ja teollisuuden käyttämiä komponentteja.
Osa laivoista on lähtenyt kanavan tukkiutumisen vuoksi tekemään matkaa Afrikan eteläkärjen kautta.
Vastoin alkuviikosta esitettyjä teorioita kova tuuli ei ollut pääsyy aluksen jumiutumiseen. Rabie arvioi lauantaina, että haveri saattoi johtua teknisestä viasta tai inhimillisestä erehdyksestä.