Eagle S -säiliöaluksen kapteenille ja perämiehille luetaan syytteet törkeistä rikoksista
Helsingin käräjäoikeudessa alkaa tänään oikeudenkäynti joulupäivänä Suomenlahdella tapahtuneista kaapelirikoista.
Cookinsaarille rekisteröidyn Eagle S -aluksen epäillään raahanneen ankkuriaan meren pohjassa noin 90 kilometrin matkan ja katkaisseen viisi merikaapelia. Aluksen kapteenia sekä ensimmäistä ja toista perämiestä syytetään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä.
Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappe sanoi aiemmin STT:lle, että syyttäjä pitää tekoa tahallisena.
– Ajatus tahallisesta rikoksesta perustuu osittain siihen, että kun riittävän huonoilla vehkeillä lähdetään merille, on ennalta arvattavissa, että vahinko sattuu.
Rikkoutuneiden sähkönsiirto- ja tietoliikennekaapelien omistajille on syyttäjän mukaan aiheutunut ainakin 60 miljoonan euron korjauskulut. Kaapelien katkeamisen epäillään lisäksi aiheuttaneen ”vakavan vaaran” energiahuollolle ja tietoliikenteelle.
Syytetyt ovat esitutkinnassa kiistäneet syyllistyneensä rikoksiin. Eagle S -aluksen kapteeni Davit Vadatchkoria sanoi viime viikolla Svenska Ylen haastattelussa, että kyse oli onnettomuudesta. Hänen mukaansa aluksella ei huomattu ankkurin raahautuneen merenpohjassa.
– Tänä päivänäkään en ole täysin varma, että se oli meidän ankkurimme, joka kaapelit katkaisi, hän sanoi Svenska Ylelle.
Eagle S oli lähtenyt Venäjän Ust-Lugan eli Laukaansuun satamasta ja oli matkalla Egyptin Port Saidiin. Lastina sillä oli polttoainetta. Alus poistui Suomen aluevesiltä sen jälkeen kun sitä koskeva takavarikko purettiin helmikuun 28. päivänä.
Vaurioitunut Estlink 2 -sähkönsiirtoyhteys palasi kaupalliseen käyttöön juhannusaattona.
Eagle S:n on epäilty kuuluvan Venäjän varjolaivastoon. Venäjän varjolaivastolla tarkoitetaan öljyä ja kaasua kuljettavia tankkereita, joilla Venäjä on pystynyt kiertämään sille asetettuja ulkomaankaupan pakotteita. Sekä alusten omistussuhteet että niiden vakuutukset ovat olleet epäselviä.