Tutkimus: Prosenttilasku edelleen monille hepreaa
Koululaisten matematiikan osaaminen on pysynyt ennallaan, arvioi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Vuosina 2011 ja 2012 osaamisen todettiin heikentyneen, mutta nyt heikentyminen oli pysähtynyt.
Ongelmanratkaisutehtävissä osaamisen taso ei kuitenkaan suurella osalla oppilaista yllä arkielämän tarpeisiin.
– Osa oppilaista hallitsee perusprosenttilaskut huonosti. Ei osata laskea, jos 50 euron paita on 30 prosentin alennuksessa, että mikä uusi hinta on. Tai kun ottaa opintolainaa ja pitäisi tietää, paljonko maksaa korkoa, arviointiasiantuntija Sami Julin sanoo.
Ongelmanratkaisua paremmin osattiin monivalintatehtävät ja päässälasku. Pojat ratkaisivat päässälaskutehtäviä hieman tyttöjä paremmin.
Matematiikan kouluarvosanojen keskiarvo oli tytöillä 7,9 ja pojilla 7,5. Oppilaiden mielestä matematiikka on hyödyllinen oppiaine, mutta kovin pidetty se ei ole.
Osaamisessa oli jonkin verran vaihtelua maan eri osissa.
Parhaimpia matematiikassa olivat Lounais-Suomen ja heikoimpia Itä-Suomen koulujen oppilaat.
Osaamista arvioitiin 140 koulun otoksella, ja tulokset saatiin vajaalta 4 800 oppilaalta.