Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
Haku
Sotilasilmailu
Vihuri Utissa 1956. (Suomen ilmailumuseo) (Kuva: Suomen ilmailumuseo)

Synkkämaineinen Valmet Vihuri vei lentäjiä hautaan 1950-luvulla – pääministerin pojan kuolema siivitti käytöstä poistamista

Pekka Pohjolainen 21.1.2023 22:00, muokattu 20.1.2023 15:22
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa
a– a+
Sotilasilmailu

Kuusitoista vakavaa onnettomuutta, seitsemän menetettyä lentäjää. Kotimaisen Valmet Vihuri -harjoitushävittäjän tarina kuuluu suomalaisen sotilasilmailun historian synkimpiin lukuihin.

Sodanjälkeisenä puutteen ja pulan aikana Valmet joutui kehittämään Ilmavoimille uutta harjoitushävittäjää.  Suunnittelutyössä uuden koneen siipiprofiili otettiin sodanaikaisesta Pyörremyrsky -hävittäjäprototyypistä ja moottoriksi valittiin vanha Bristol Mercury -tähtimoottori, joita oli sodan jäljiltä varastossa.

Prototyypin ensilennon suoritti 6. helmikuuta 1951 Tampereen Härmälän kentältä tehtaan koelentäjä kapteeni Esko Halme. Onnistuneiden koelentojen jälkeen Ilmavoimat tilasi 30 konetta ja vuoden 1954 syksyllä vielä 20 konetta lisää. Viimeinen kone luovutettiin 15. tammikuuta 1957.

Konetta pidettiin sinänsä hyvänä ja jopa erinomaisena lennettävänä, mutta jo sota-aikana kovilla olleet ja osin loppuun kuluneet vanhat Blenheim -pommikoneen moottorit tekivät siitä lentäjilleen vaarallisen.

Vihureilla lennettiin kuitenkin paljon. Vaikka lieviä turmia sattui, koneen ensimmäiset käyttövuodet sujuivat ilman lentäjien menetyksiä kevääseen 1957 saakka. Maaliskuun 1. päivänä maaliskuuta 1957 Vihuri VH-49 syöksyi maahan Porin pohjoispuolella Söörmarkussa.  Lennonopettajana toiminut luutnantti Jukka Kuuri ja oppilas lentoupseerikokelas Timo Hartta kuolivat. Onnettomuus ei johtunut kuitenkaan teknisestä viasta, vaan liian matalalla suoritetusta kaarrosta.

Vihuri VH-20 metsään syöksyneenä Luonetjärvellä 1954 moottorin sammuttua lentoonlähdössä. (Matti Wikman/Suomen ilmailumuseo)

Suurta huomiota herätti jo Elimäen Villikkalassa 14. joulukuuta tapahtunut maahansyöksy. Onnettomuudessa saivat surmansa lento-opettaja ylivääpeli Veikko Kolehmainen ja konetta lentänyt kokelas Risto Kuuskoski, joka oli entisen oikeusministerin ja hieman myöhemmin Suomen pääministeriksi nousseen Reino Kuuskosken poika.

Onnettomuuslennolla oli tarkoitus harjoitella virheliikkeitä ja syöksykierteitä ohjaajaopettajan johdolla. Onnettomuuden varsinainen syy jäi epäselväksi, mutta siihen johtaneen tapahtumasarjan oli pannut alkuun ohjaamon kuomun irtoaminen syöksykierteen alkuvaiheessa. Turmakone oli vastaanotettu tehtaan perushuollosta vain kaksi päivää aikaisemmin ja sille oli vielä onnettomuutta edeltäneenä päivänä tehty 20 tunnin moottorihuolto.

Vihuri-lentueen päällikkönä Utissa 1950-luvulla toiminut myöhempi Ilmavoimien komentaja Rauno Meriö on kertonut keskeyttäneensä vuosilomansa kuultuaan Villikkalan onnettomuudesta radiosta.

Meriö joutui laivueen komentajan käskyttämänä ensi töikseen lehdistön eteen. ”Kyllähän Vihurilla lentäessä on koko ajan kylmä rinki takapuolessa ja tulee katseltua sopivia pakkolaskupaikkoja”, Meriö luonnehti Viikkosanomien toimittajalle.

Liiallisella rehellisyydellä oli seuraamuksensa, sillä lehden ilmestyttyä Ilmavoimien Esikunnasta tuli Meriölle ja lentueen Vihuri-opettajille määräys Tilkan psykofysiologiselle osastolle ylimääräiseen tarkastukseen.

Vihuri-onnettomuudet johtivat lehdistökirjoitteluun, jonka yhtenä osapuolena oli Villikkalan onnettomuudessa menehtyneen Risto Kuuskosken isä hallitusneuvos Reino Kuuskoski.

Kuuskoski – keskustapoliitikko Eeva Kuuskosken setä – toimi huhtikuusta 1958 alkaen lyhyen aikaa puolipoliittisen virkamieshallituksen pääministerinä, mikä lisäsi hänen kirjoitustensa painoarvoa.

Kuuskoski ei ollut tyytyväinen poikansa kuoleman aiheuttaneen onnettomuuden tutkijalautakunnan työn tuloksiin ja vaati uuden tutkinnan suorittamista asiassa.

Vuonna 1958 ei Vihureille sattunut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta, mutta kun huhtikuussa 1959 niitä sattui kaksi, määrättiin Vihurit lentokieltoon 21. huhtikuuta 1959.

Joukko ruotsalaisen kansanpuolueen kansanedustajia laati Vihuri-onnettomuuksista eduskuntakyselyn, jossa todettiin, että ”tässä lentokonetyypissä täytyy olla jokin erityinen virhe. Meillä ei ole varaa uhrata kallisarvoisia ihmishenkiä näillä koneilla, ja ilmavoimissa palvelevat asevelvollisemme ovat alkaneet tuntea itsensä varsin turvattomiksi, kun heidän on lennettävä Vihurikoneilla”.

Puolustusministeri Leo Häppölä selvitti eduskunnassa 26. toukokuuta 1959, että lento-onnettomuuksia, joissa kone on tuhoutunut tai vaurioitunut korjauskelvottomaksi, on yhteensä kuusitoista ja lisäksi moottorihäiriöiden tai muiden syiden vuoksi on aiheutunut pakkolaskuja, joista on selvitty lievin vaurioin tai vaurioitta.

Häppölä selvitti Villikkalan onnettomuuteen viitaten, että yhdessä tapauksessa epäillään osasyynä kuomun irtoamista. Neljässä tapauksessa onnettomuuden syynä ollut matalalla sattunut virheliike, jossa koneen ohjattavuus on menetetty ja jota ohjaaja ei ole ehtinyt oikaisemaan.

Häppölän mukaan kolmessa tapauksessa virheliikkeeseen on kolmessa tapauksessa johtanut liian jyrkästi suoritettu kaarto ja yhdessä liian matalalla suoritettu taitolento.

Muista neljästä tapauksesta oli puolustusministerin mukaan yksi johtunut eksymisestä, polttoaineen loppumisesta ja sitä seuranneesta epäonnistuneesta pakkolaskusta, yksi ohjaussauvan jäämisestä lukituksi lentoonlähdön ajaksi, yksi lentoonlähdössä tapahtuneesta lumivalliin ajosta.

Yhdessä tapauksessa ovat syynä olivat olleet ”erinäiset ulkonaiset olosuhteet ja mahdollisesti ohjaajan toimenpiteet lentoonlähdön aikana, jolloin myös otaksuttu moottorin toiminta vajaalla teholla on saattanut vaikuttaa tapahtumien kulkuun”, Häppölä selvitti.

Puolustusministeri totesi, että uusien onnettomuuksien ehkäisemiseksi Vihuri-kone on päätetty poistaa ilmavoimien käytöstä ja että syntyvän koulutusvajeen paikkaamiseen tarvitaan konetäydennystä noin 600 miljoonan markan arvosta.

Vihureita romutettavana luultavasti Kuoreveden Hallissa 1960-luvun alussa. Kolmantena vasemmalta Pyry-harjoitushävittäjä. (Tor Krause/Suomen ilmailumuseo)

LENTÄVIkSI ruumisarkuiksi leimattujen Vihurien huonoa mainetta on jälkikäteen pidetty osin liioiteltuna. Vaikka moottoreissa oli ongelmia, iso osa tyypille sattuneista onnettomuuksista johtui kurittomasta lentämisestä.

Käytöstä poistamisen jälkeen koneet romutettiin. Yksi kappale on säästetty ja museoituna Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella. Espoon Kauklahdessa sijaitsevan Kuusakoski Oy:n tehdashallin kattoikkunat on tehty romutettujen Vihurien takakuomuista.

Lue myös

Vahvimmat epäilyt kohdistuvat Venäjään – Nord Stream -kaasuputkien räjäytyksestä on vuosi, mutta syyllisestä ei vieläkään ole varmuutta

Ruotsalaissyyttäjän mukaan syyllistä ei ehkä saada koskaan selville.
26.9.2023 13:00

Timo Soini: Nämä keskustan puoluesihteerit olivat minulle kova vastus

Timo Soini pohtii ploki-kirjoituksessaan, kuinka keskustan vahvat puoluesihteerit onnistuivat jarruttamaan SMP:n ja sittemmin...
26.9.2023 11:46

Vuoristo-Karabahin polttoainevaraston räjähdyksessä kymmeniä kuolleita

Vuoristo-Karabahin eilisessä polttoainevaraston räjähdyksessä on kuollut ainakin 20 ihmistä, kertoo separatistialueen hallinto. Loukkaantuneita...
26.9.2023 10:26
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa

Aihetunnisteet

historia ilmailu lentokoneet

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen

Kirjaudu sisään

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tiesitkö? – Näin sienten myyntiä on suitsittu lailla
Uutiset | 24.9.2023 18:00
Ukrainan armeija on murtautunut Venäjän linjojen läpi maan eteläosassa, kertoo ukrainalaiskenraali
Uutiset | 23.9.2023 15:08
Purralta tiukka viesti oppositiolle: ”Aidan variksetkin nauravat…”
Uutiset | 25.9.2023 13:02
Ydinsodan syttyminen oli kiinni vain yhdestä puhelinsoitosta 40 vuotta sitten – Pelkästään vaistoihinsa luottanut upseeri esti kaiken
Uutiset | 22.9.2023 22:20
Yhdysvaltain Abrams-panssarivaunuja saapui Ukrainaan
Uutiset | 25.9.2023 17:54
Närästyslääkkeiden vaikutusta vakavaan sairauteen epäilty – analyysi paljastaa tuloksen
Uutiset | 24.9.2023 22:00
”En äkkiseltään keksi järjettömämpää politiikkaa” – Kolmen kuukauden sääntö tyrmistyttää SDP:n puoluejohdossa
Uutiset | 25.9.2023 18:16
Suomen Yrittäjät vaatii sunnuntain tuplapalkkaan puuttumista – ”Liittojen ei kannata järjestää maltillisten uudistusten takia torikokouksia”
Uutiset | 25.9.2023 15:24
Keskustan ja vihreiden kansanedustajalta harvinainen yhteiskannanotto ympäristötuista: ”Suomi tekee virheen”
Uutiset | 25.9.2023 11:55
Brittiläiset F-35-hävittäjät ja Queen Elizabeth -lentotukialus osallistuvat Ilmavoimien pääsotaharjoitukseen
Uutiset | 23.9.2023 10:23
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Ydinsodan syttyminen oli kiinni vain yhdestä puhelinsoitosta 40 vuotta sitten – Pelkästään vaistoihinsa luottanut upseeri esti kaiken
Uutiset | 22.9.2023 22:20
Ukrainan armeija on murtautunut Venäjän linjojen läpi maan eteläosassa, kertoo ukrainalaiskenraali
Uutiset | 23.9.2023 15:08
Vilja-alus lähti matkaan Ukrainan Mustanmeren satamasta Venäjän uhkauksista huolimatta
Uutiset | 19.9.2023 11:18
Tiesitkö? – Näin sienten myyntiä on suitsittu lailla
Uutiset | 24.9.2023 18:00
Ukraina vaati Kansainvälistä tuomioistuinta määräämään Venäjän maksamaan korvauksia – ”Venäjä ei ole lain yläpuolella”
Uutiset | 19.9.2023 14:08
Ruotsin kruunu putosi ennätysalas – Näin monta kruunua saat nyt eurolla
Uutiset | 18.9.2023 16:51
Presidentti varoittaa Saksan olevan ”murtumispisteestä” – Jopa vihreät kauhistuivat maahanmuutosta
Uutiset | 21.9.2023 22:03
Brittiläiset F-35-hävittäjät ja Queen Elizabeth -lentotukialus osallistuvat Ilmavoimien pääsotaharjoitukseen
Uutiset | 23.9.2023 10:23
Tyrmistys budjetista: Mihin katosivat maatalouden rahat?
Uutiset | 20.9.2023 15:16
Ohjaajat eivät havainneet, että matkustajakone oli eksynyt reitiltään – Neuvostoliiton vastaus oli tyly
Uutiset | 1.9.2023 22:15
Ukraina jatkaa etenemistä Robotynen lähellä – joukkojen kerrotaan hyökkäävän nyt Venäjän tykistön kimppuun
Uutiset | 29.8.2023 11:40
Ukrainan joukot jatkavat etenemistään Robotynen ja Bahmutin alueilla – Venäjä joutunut tuomaan vahvistuksia muualta
Uutiset | 9.9.2023 12:31
Äärinationalistisen militantin viesti Wagner-sotilaille: Pysäytetään verinen lihamylly, marssitaan Moskovaan
Uutiset | 25.8.2023 10:01
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Ennustus Zelenskyin lähipiiristä: Lopulta kaikki päättyy silmänräpäyksessä
Uutiset | 28.8.2023 12:24
Tieto: Putin aikoo vierailla Nato-maassa
Uutiset | 30.8.2023 16:24
Ydinsodan syttyminen oli kiinni vain yhdestä puhelinsoitosta 40 vuotta sitten – Pelkästään vaistoihinsa luottanut upseeri esti kaiken
Uutiset | 22.9.2023 22:20
Ukrainan armeija on murtautunut Venäjän linjojen läpi maan eteläosassa, kertoo ukrainalaiskenraali
Uutiset | 23.9.2023 15:08
Keuhkot voivat vaurioitua jo muutamasta hengenvedosta” – tuhannet ihmiset altistuvat työssä ärsyttäville aineille
Uutiset | 16.9.2023 20:00

Uusimmat

Vahvimmat epäilyt kohdistuvat Venäjään – Nord Stream -kaasuputkien räjäytyksestä on vuosi, mutta syyllisestä ei vieläkään ole varmuutta
Uutiset | 26.9.2023 13:00
Timo Soini: Nämä keskustan puoluesihteerit olivat minulle kova vastus
Uutiset | 26.9.2023 11:46
Vuoristo-Karabahin polttoainevaraston räjähdyksessä kymmeniä kuolleita
Uutiset | 26.9.2023 10:26
HS: Sixten Korkman varoittaa riidan kärjistymisestä – ”Siksi ay-liike ryhtyy toimiin jo nyt”
Uutiset | 26.9.2023 10:22
Rakennusalalta karu ennuste: Valmistuvien asuntojen määrä putoaa 1940-luvun tasolle
Uutiset | 26.9.2023 10:01
Rakennuslupien kuutiomäärä laski yli neljänneksen – asunnoissa määrä puolittui
Uutiset | 26.9.2023 9:41
Uutissuomalainen: Eduskunta aikoo tinkiä menoistaan kaksi miljoonaa euroa tällä vaalikaudella – kansanedustajien toiminnasta ei säästetä
Uutiset | 26.9.2023 9:35
Työllisyys koheni elokuussa naisten ansiosta
Uutiset | 26.9.2023 8:56
IEA: Ilmaston lämpötilan suitsiminen voi yhä onnistua aurinkoenergian ja sähköajoneuvojen ansiosta
Uutiset | 26.9.2023 8:42
Kolme uutta suomalaisyritystä Yhdysvaltain kauppaministeriön mustalle listalle
Uutiset | 26.9.2023 6:38
Näytä lisää
cover_image

Lue uusin Suomenmaa

Kirjaudu ja lue näköislehti Tilaa lehti Lue näköislehti

Pääkirjoitukset

Pirkkalainen puhalsi keskustan järjestöremontin uudelleen henkiin
Pääkirjoitus | 25.9.2023 21:00
Hallituksen velkabudjetti oli järkytys kaikille, ja pahinta on, että heikompiosaisilta leikataan ja hyvätuloisimmille annetaan lisää
Pääkirjoitus | 22.9.2023 21:00
Syksy kärjistää vastakkainasettelua
Pääkirjoitus | 18.9.2023 21:00

Toimitus suosittelee

Näkökulma: Ulkokaarteesta kirietäisyydelle
Näkökulma | 23.9.2023 18:44
Väistyvä puoluesihteeri avautuu keskustan ”helvetillisestä yhtälöstä” – Esittää jäsenille yhden kysymyksen
Uutiset | 23.9.2023 11:05
Näkökulma: Pölynimurikauppias ja köyhän miehen Thatcher Suomea pelastamassa
Näkökulma | 22.9.2023 13:44

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Vahvimmat epäilyt kohdistuvat Venäjään – Nord Stream -kaasuputkien räjäytyksestä on vuosi, mutta syyllisestä ei vieläkään ole varmuutta
Uutiset | 26.9.2023 13:00
Timo Soini: Nämä keskustan puoluesihteerit olivat minulle kova vastus
Uutiset | 26.9.2023 11:46
Vuoristo-Karabahin polttoainevaraston räjähdyksessä kymmeniä kuolleita
Uutiset | 26.9.2023 10:26
Saarikko Purralle: Höpö höpö
Uutiset | 19.9.2023 15:45
Ydinsodan syttyminen oli kiinni vain yhdestä puhelinsoitosta 40 vuotta sitten – Pelkästään vaistoihinsa luottanut upseeri esti kaiken
Uutiset | 22.9.2023 22:20
Ukrainan armeija on murtautunut Venäjän linjojen läpi maan eteläosassa, kertoo ukrainalaiskenraali
Uutiset | 23.9.2023 15:08

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Vesa-Matti Virtanen ehdolle Päijät-Hämeen keskustan puheenjohtajaksi
Mielipide | 26.9.2023 9:20
Hyvinvointialueilla vaativat tavoitteet
Mielipide | 25.9.2023 15:11
Leikkaukset voivat myös toimia kannustimena kasvuun
Mielipide | 25.9.2023 14:54
Tuhannen taalan paikka aukeamassa keskustalle
Mielipide | 22.9.2023 10:26
Tuhannen taalan paikka aukeamassa keskustalle
Mielipide | 22.9.2023 10:26
Kasvun korjaussarja – kuusi systeemistä muutosta 
Mielipide | 16.9.2023 8:00
Tuulivoimahaihattelussa on rajansa
Mielipide | 21.9.2023 11:11
Keskustan 1980-luvun sankaritarinan olisi pitänyt tulla esiin historiankirjoituksessa
Mielipide | 19.9.2023 11:52

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Miina-Maija Simonen pyrkii keskustanuorten varapuheenjohtajaksi – ”Nuoret ansaitsevat parempaa”
Uutiset | 22.9.2023 17:05
Keskustanuoret kannattaa Kemppiä varapuheenjohtajaksi ja Siika-ahoa puoluesihteeriksi
Uutiset | 22.9.2023 15:09
Ovaska lyttää hallituksen kiistellyn Turun tunnin juna -hankkeen – ”Sama raha voitaisiin käyttää olemassa olevien huonokuntoisten väylien korjaamiseen”
Uutiset | 22.9.2023 12:58
Mauri Pekkarinen varoittaa: Suomesta ei saa tulla ruotsalaisen teollisuuden suurhankkeiden työvoiman hankinta-aluetta
Uutiset | 21.9.2023 15:19
Paavo Väyrynen pettyi, kun tuore keskustahistoriikki ei ollut sankaritarina hänen johtamastaan ajanjaksosta
Uutiset | 19.9.2023 13:40
Kurvinen perussuomalaisille työmatkavähennyksestä: ”Kepun siltarummut” keskustalle kunnia-asia
Uutiset | 19.9.2023 14:11
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Näköislehti

Asiakaspalvelu

Asi­a­kas­pal­ve­lu 044 7778 710 (ark. 9–13)
asiakaspalvelu@suomenmaa.fi

Asiakaspalvelu

Toimitus

etunimi.sukunimi@suomenmaa.fi
uutiset@suomenmaa.fi

Ou­lun toi­mi­tus
PL 52, Lekatie 6, Oulu

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Tilaa Suomenmaa Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Nipputilaukset
Rekisteriseloste
Evästeasetukset


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste

Käytämme evästeitä

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä. Voit hyväksyä evästeiden käytön painamalla “Hyväksy kaikki” tai muuttaa asetuksiasi. Suomenmaa.fi käyttää seuraavia evästeitä:

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä.
Hyväksymällä evästeet autat meitä kehittämään palveluitamme ja sivustoamme. Emme käytä evästeitä markkinointiin. Voit muuttaa evästeasetuksiasi milloin tahansa sivun alalaidasta löytyvästä “Evästeasetukset”-painikkeesta.
Evästeasetukset
Suomenmaa.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Evästeet

  • moove_gdpr_popup (käytetään evästeasetusten tallentamiseen, kesto 365 päivää)
Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä. Osa evästeistä tallennetaan käyttäjän päätelaitteelle pidemmäksi aikaa, ja ne ovat käytettävissä, kun käyttäjä palaa sivustolle takaisin. Istuntoon liittyvät evästeet poistuvat, kun käyttäjä sulkee selaimen.

Evästeet

  • _ga (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto kaksi vuotta)
  • _gid (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto 24 h)
  • _pk_id (Tilastointi, käyttäjän yksilöinti (Matomo Cloud), kesto 13kk)
  • _pk_ses, _pk_cvar, _pk_hsr  (Tilastointi, vierailuun liittyvien tietojen tallennus (Matomo Cloud), kesto 30min)
  • _pk_ref (Tilastointi, saapumis-/lähdetiedon muistaminen (Matomo Cloud), kesto 6kk)
  • matomo_sessid (Väärinkäytösten estäminen, CSRF-turvaominaisuus (Matomo Cloud), poistetaan kun selain suljetaan.)
  • mtm_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)
  • mtm_cookie_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)