Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Pitkäikäisyys

Kekkosen sukupolvesta on elossa enää yksi ihminen – kaikkien aikojen vanhin omassa maassaan

8.7.2025 22:30
Lue lisää 
Sotilasilmailu
Vihuri Utissa 1956. (Suomen ilmailumuseo) (Kuva: Suomen ilmailumuseo)

Synkkämaineinen Valmet Vihuri vei lentäjiä hautaan 1950-luvulla – pääministerin pojan kuolema siivitti käytöstä poistamista

Pekka Pohjolainen 21.1.2023 22:00, muokattu 20.1.2023 15:22
a– a+
Sotilasilmailu

Kuusitoista vakavaa onnettomuutta, seitsemän menetettyä lentäjää. Kotimaisen Valmet Vihuri -harjoitushävittäjän tarina kuuluu suomalaisen sotilasilmailun historian synkimpiin lukuihin.

Sodanjälkeisenä puutteen ja pulan aikana Valmet joutui kehittämään Ilmavoimille uutta harjoitushävittäjää.  Suunnittelutyössä uuden koneen siipiprofiili otettiin sodanaikaisesta Pyörremyrsky -hävittäjäprototyypistä ja moottoriksi valittiin vanha Bristol Mercury -tähtimoottori, joita oli sodan jäljiltä varastossa.

Prototyypin ensilennon suoritti 6. helmikuuta 1951 Tampereen Härmälän kentältä tehtaan koelentäjä kapteeni Esko Halme. Onnistuneiden koelentojen jälkeen Ilmavoimat tilasi 30 konetta ja vuoden 1954 syksyllä vielä 20 konetta lisää. Viimeinen kone luovutettiin 15. tammikuuta 1957.

Konetta pidettiin sinänsä hyvänä ja jopa erinomaisena lennettävänä, mutta jo sota-aikana kovilla olleet ja osin loppuun kuluneet vanhat Blenheim -pommikoneen moottorit tekivät siitä lentäjilleen vaarallisen.

Vihureilla lennettiin kuitenkin paljon. Vaikka lieviä turmia sattui, koneen ensimmäiset käyttövuodet sujuivat ilman lentäjien menetyksiä kevääseen 1957 saakka. Maaliskuun 1. päivänä maaliskuuta 1957 Vihuri VH-49 syöksyi maahan Porin pohjoispuolella Söörmarkussa.  Lennonopettajana toiminut luutnantti Jukka Kuuri ja oppilas lentoupseerikokelas Timo Hartta kuolivat. Onnettomuus ei johtunut kuitenkaan teknisestä viasta, vaan liian matalalla suoritetusta kaarrosta.

Vihuri VH-20 metsään syöksyneenä Luonetjärvellä 1954 moottorin sammuttua lentoonlähdössä. (Matti Wikman/Suomen ilmailumuseo)

Suurta huomiota herätti jo Elimäen Villikkalassa 14. joulukuuta tapahtunut maahansyöksy. Onnettomuudessa saivat surmansa lento-opettaja ylivääpeli Veikko Kolehmainen ja konetta lentänyt kokelas Risto Kuuskoski, joka oli entisen oikeusministerin ja hieman myöhemmin Suomen pääministeriksi nousseen Reino Kuuskosken poika.

Onnettomuuslennolla oli tarkoitus harjoitella virheliikkeitä ja syöksykierteitä ohjaajaopettajan johdolla. Onnettomuuden varsinainen syy jäi epäselväksi, mutta siihen johtaneen tapahtumasarjan oli pannut alkuun ohjaamon kuomun irtoaminen syöksykierteen alkuvaiheessa. Turmakone oli vastaanotettu tehtaan perushuollosta vain kaksi päivää aikaisemmin ja sille oli vielä onnettomuutta edeltäneenä päivänä tehty 20 tunnin moottorihuolto.

Vihuri-lentueen päällikkönä Utissa 1950-luvulla toiminut myöhempi Ilmavoimien komentaja Rauno Meriö on kertonut keskeyttäneensä vuosilomansa kuultuaan Villikkalan onnettomuudesta radiosta.

Meriö joutui laivueen komentajan käskyttämänä ensi töikseen lehdistön eteen. ”Kyllähän Vihurilla lentäessä on koko ajan kylmä rinki takapuolessa ja tulee katseltua sopivia pakkolaskupaikkoja”, Meriö luonnehti Viikkosanomien toimittajalle.

Liiallisella rehellisyydellä oli seuraamuksensa, sillä lehden ilmestyttyä Ilmavoimien Esikunnasta tuli Meriölle ja lentueen Vihuri-opettajille määräys Tilkan psykofysiologiselle osastolle ylimääräiseen tarkastukseen.

Vihuri-onnettomuudet johtivat lehdistökirjoitteluun, jonka yhtenä osapuolena oli Villikkalan onnettomuudessa menehtyneen Risto Kuuskosken isä hallitusneuvos Reino Kuuskoski.

Kuuskoski – keskustapoliitikko Eeva Kuuskosken setä – toimi huhtikuusta 1958 alkaen lyhyen aikaa puolipoliittisen virkamieshallituksen pääministerinä, mikä lisäsi hänen kirjoitustensa painoarvoa.

Kuuskoski ei ollut tyytyväinen poikansa kuoleman aiheuttaneen onnettomuuden tutkijalautakunnan työn tuloksiin ja vaati uuden tutkinnan suorittamista asiassa.

Vuonna 1958 ei Vihureille sattunut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta, mutta kun huhtikuussa 1959 niitä sattui kaksi, määrättiin Vihurit lentokieltoon 21. huhtikuuta 1959.

Joukko ruotsalaisen kansanpuolueen kansanedustajia laati Vihuri-onnettomuuksista eduskuntakyselyn, jossa todettiin, että ”tässä lentokonetyypissä täytyy olla jokin erityinen virhe. Meillä ei ole varaa uhrata kallisarvoisia ihmishenkiä näillä koneilla, ja ilmavoimissa palvelevat asevelvollisemme ovat alkaneet tuntea itsensä varsin turvattomiksi, kun heidän on lennettävä Vihurikoneilla”.

Puolustusministeri Leo Häppölä selvitti eduskunnassa 26. toukokuuta 1959, että lento-onnettomuuksia, joissa kone on tuhoutunut tai vaurioitunut korjauskelvottomaksi, on yhteensä kuusitoista ja lisäksi moottorihäiriöiden tai muiden syiden vuoksi on aiheutunut pakkolaskuja, joista on selvitty lievin vaurioin tai vaurioitta.

Häppölä selvitti Villikkalan onnettomuuteen viitaten, että yhdessä tapauksessa epäillään osasyynä kuomun irtoamista. Neljässä tapauksessa onnettomuuden syynä ollut matalalla sattunut virheliike, jossa koneen ohjattavuus on menetetty ja jota ohjaaja ei ole ehtinyt oikaisemaan.

Häppölän mukaan kolmessa tapauksessa virheliikkeeseen on kolmessa tapauksessa johtanut liian jyrkästi suoritettu kaarto ja yhdessä liian matalalla suoritettu taitolento.

Muista neljästä tapauksesta oli puolustusministerin mukaan yksi johtunut eksymisestä, polttoaineen loppumisesta ja sitä seuranneesta epäonnistuneesta pakkolaskusta, yksi ohjaussauvan jäämisestä lukituksi lentoonlähdön ajaksi, yksi lentoonlähdössä tapahtuneesta lumivalliin ajosta.

Yhdessä tapauksessa ovat syynä olivat olleet ”erinäiset ulkonaiset olosuhteet ja mahdollisesti ohjaajan toimenpiteet lentoonlähdön aikana, jolloin myös otaksuttu moottorin toiminta vajaalla teholla on saattanut vaikuttaa tapahtumien kulkuun”, Häppölä selvitti.

Puolustusministeri totesi, että uusien onnettomuuksien ehkäisemiseksi Vihuri-kone on päätetty poistaa ilmavoimien käytöstä ja että syntyvän koulutusvajeen paikkaamiseen tarvitaan konetäydennystä noin 600 miljoonan markan arvosta.

Vihureita romutettavana luultavasti Kuoreveden Hallissa 1960-luvun alussa. Kolmantena vasemmalta Pyry-harjoitushävittäjä. (Tor Krause/Suomen ilmailumuseo)

LENTÄVIkSI ruumisarkuiksi leimattujen Vihurien huonoa mainetta on jälkikäteen pidetty osin liioiteltuna. Vaikka moottoreissa oli ongelmia, iso osa tyypille sattuneista onnettomuuksista johtui kurittomasta lentämisestä.

Käytöstä poistamisen jälkeen koneet romutettiin. Yksi kappale on säästetty ja museoituna Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella. Espoon Kauklahdessa sijaitsevan Kuusakoski Oy:n tehdashallin kattoikkunat on tehty romutettujen Vihurien takakuomuista.

Lue myös

Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla

Vähäinen tai huono uni on merkittävä terveysriski. Hyvä uutinen on, että uneensa voi...
9.7.2025 22:45

Tutkimus: Väestön tasolla ruokavalio laahaa

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2023 ja Suomen kansalliset suositukset 2024 korostavat selvästi kasvispainotteista, kuitupitoista ja...
9.7.2025 21:45

Pian alkaa lämmetä – katso sähköyhtiön vinkit helteellä pärjäämiseen

Ruoanlaitossa kannattaa kuumana päivänä suosia vaikkapa mikroa tai raikkaita salaatteja
9.7.2025 21:00

Aihetunnisteet

Historia ilmailu lentokoneet

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00
Black Sabbath on poikkeuksellinen yhtye myös tavalla, joka ei heti tule mieleen
Uutiset | 7.7.2025 23:00
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Kekkosen sukupolvesta on elossa enää yksi ihminen – kaikkien aikojen vanhin omassa maassaan
Uutiset | 8.7.2025 22:30
Kainuun prikaati on tarjonnut keskusteluapua yksikössä, jossa Mikkelin murhaepäilty palveli
Uutiset | 8.7.2025 11:26
Kysely: Maatalouden satonäkymissä selvä trendi
Uutiset | 7.7.2025 19:30
Keskiaikainen tapa palasi Suomeen
Uutiset | 7.7.2025 22:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30

Uusimmat

Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Tutkimus: Väestön tasolla ruokavalio laahaa
Uutiset | 9.7.2025 21:45
Pian alkaa lämmetä – katso sähköyhtiön vinkit helteellä pärjäämiseen
Uutiset | 9.7.2025 21:00
Tutkimus: Raskauskomplikaatiot vaihtelevat alueellisesti
Uutiset | 9.7.2025 20:30
Raskaammat autot, kuoppaisemmat tiet, kuluneemmat renkaat – Autoilussa yhä useampia yhtäaikaisia riskitekijöitä
Uutiset | 9.7.2025 20:00
Tänä vuonna lakkojen ja suppilovahveroiden löytämisessä auttaa moderni jippo
Uutiset | 9.7.2025 19:15
Euroopan parlamentti hyväksyi kahden euron käsittelymaksun Temu-pakettien kontrolloimiseksi – EU:n alueelle saapuu 12 miljoonaa pienpakettia päivässä
Uutiset | 9.7.2025 16:28
Löytyvätkö keinot Englannin kanaalin siirtolaisvirran tyrehdyttämiseen?
Uutiset | 9.7.2025 16:01
Yritys heikentää laitaoikeiston valtaa ilmastolaissa kaatui EU-parlamentissa
Uutiset | 9.7.2025 16:00
Virasto varoittaa huijausmainosten terveysväitteistä: ”Laadusta, tehosta tai turvallisuudesta ei ole mitään tietoa”
Uutiset | 9.7.2025 14:54
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00
Kirjat | Karhuemo haluaa poikaset kotiin 
Uutiset | 5.7.2025 7:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Tutkimus: Väestön tasolla ruokavalio laahaa
Uutiset | 9.7.2025 21:45
Pian alkaa lämmetä – katso sähköyhtiön vinkit helteellä pärjäämiseen
Uutiset | 9.7.2025 21:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Mielipide | 2.7.2025 11:39
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen
Mielipide | 1.7.2025 12:52

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste