Romutuspalkkiokokeilussa tuli kassan pohja vastaan
Autojen romutuspalkkiokokeilu on nyt loppuyhteenvetoa vaille valmis. Kokeiluun varattu kahdeksan miljoonaa euroa loppunee tänään aamupäivällä, sillä tiistaina rahaa oli vielä 171 romutuspalkkion verran.
Kokeilun yhteenvedossa halutaan jalostaa kaikki mahdollinen tieto hyödylliseksi. Romutuspalkkion myöntämistä haluttaisiin varmasti jatkaa, mutta asia tarvitsee poliittisen siunauksen.
– Mietimme varmasti sitäkin, voisiko romutuspalkkiosta tehdä pysyvämmän ratkaisun, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tietojohtaja Juha Kenraali sanoo.
Monia asioita saa irti tilastoidusta materiaalista, mutta Trafi toteuttaa vielä syventävän kyselytutkimuksen.
– Saamme kyselytutkimuksella tietoa muun muassa siitä, olisiko romutuspalkkion saanut vaihtanut autoa joka tapauksessa.
Aineistosta selvitetään muun muassa minkälaisia automalleja romutuspalkkion saaneet ostivat ja minkälaiset hiilidioksidipäästöt niillä on.
Kenraali ei suoralta kädeltä tyrmää ajatusta siitä, että kohtalaisen uuden ja vähäpäästöisen vaihtoauton ostajakin saisi jatkossa romutuspalkkion.
Joka tapauksessa autokannan uudistuminen on Trafille tärkeää. Suomessa ajetaan Länsi-Euroopan vanhimmilla autoilla, vaikka olosuhteet ovat ilmaston puolesta yhdet Euroopan haastavimmista.
Suomessa yksityisautoilu on kallista puuhaa. Ensinnäkin autoverotus on korkea. Lisäksi näillä leveyksillä lohkolämmitin, talvirenkaat ja penkinlämmitin tekevät monta prosenttia lisää auton hintaan.
– Haluamme nimenomaan vaikuttaa autokannan ikään nopeuttamalla elinkaarensa lopussa olevien autojen poistumista liikennekäytöstä, Kenraali sanoo.
– Uusissa autoissa on lisäksi monia turvallisuutta lisääviä ratkaisuja, Kenraali muistuttaa.
Romutuspalkkiokokeiluja on tehty monissa Länsi-Euroopan maissa. Kokeilun toteuttaminen Suomen oloissa nähtiin silti tärkeäksi, sillä kotimaan yksityisautoilussa on paljon erityispiirteitä.
– Esimerkiksi suurissa autoteollisuusmaissa asiaa katsellaan eri näkökulmasta, Kenraali sanoo.
Espanjassa romutuspalkkiokokeilua päätettiin jatkaa.
– Saksassa kokeiltu 2500 euron romutuspalkkio toi uusien autojen kauppaan nopean piikin, mutta sitten uusien autojen kauppaan tuli krapula. On tärkeää, että palkkio on sopivan suuruinen, Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen sanoo.
Myös Autokierrätys toivoo, että romutuspalkkiokokeilu jatkuu. Kokeilusta on tullut kiitosta myös kuluttajilta ja autokaupalta.
Metallien maailmanmarkkinahinta on tällä hetkellä niin alhaalla, että autoista erotettu metalli odottelee paalattuna parempia aikoja.
– Romualalla osataan jo mennä säästöliekillä silloin kun talous seisoo, ja odotella hintojen nousua, Silvennoinen kertoo.
– Itse asiassa ala on suhdanneherkkä ja talouden trendit näkyvät siinä ensimmäisten joukossa.
Hän toivoo, että romutuspalkkiokokeilu lisää myös tietoisuutta kierrätyksestä. Kaikilla ei ole vieläkään tiedossa, että Suomen Autokierrätyksen operaattorit voivat hakea autonromun ilmaiseksi pihasta.
– Harmaa talous on kierrätyksessä suuri ongelma. Esimerkiksi jobbareiden hakemista autoista maksut saattavat juosta edelleen. Saamme aiheesta viikoittain puheluita.
Romutuksen yhteydessä auto poistetaan kaikista rekistereistä.