“Parhaat junat eivät pysähdy missään" – keskusta unohti maakuntien joukkoliikenteen, blogisti väittää
Keskusta on unohtanut maakuntien joukkoliikenteen, sanoo Suomenmaan blogisti ja vapaa toimittaja Petri P. Pentikäinen.
– Sen sijasta, että keskusta ajaisi aktiivisesti monimuotoista ja maakuntia elvyttävää joukkoliikennettä, se käpertyy keskittävään rautatiepolitiikkaan ja mielistelemään autoilijoita heppoisilla heitoilla, joita osaisi tehdä kuka tahansa. Ainakin persut osaavat – siinäkö nykyään yhteiskunnallisen ajattelun taso, joka riittää? Pentikäinen ihmettelee blogissaan.
Pentikäisen mukaan keskustan kansanedustajat tyytyvät lähettämään riemukkaita lehdistötiedotteita, kun VR:lle myönnetään yhdeksän vuotta lisäaikaa “kuljetella kovalla hinnalla sivuratojen matkustajia likaisilla, huonosti hoidetuilla kiskobusseilla”.
– Maakunta-Suomen pääpuolueen hiljaisella hyväksynnällä on myös vuosikymmenien ajan estetty lainsäädännöllä paikallisjunaliikenteen syntyminen maakuntiin, ja menetetty ns. asuinmaaseudun kehittyminen ratojen varsille.
– Sen sijaan on lobattu monen keskustalaisenkin innokkaalla kannustuksella nopeita pikaratoja joka maakuntaan, hän jatkaa.
Pentikäisen mielestä se on merkinnyt yhä enemmän syrjäytyviä paikkakuntia, joilla keskustan äänestäminen ei ole enää vaihtoehto.
Etätöiden maailmassa elämän laatuun kuuluisi myös hyvä – tai edes olemassa oleva – joukkoliikenne, Pentikäinen huomauttaa.
– Tämä tieto ei ole mennyt 1900-lukua eläville päättäjille. He antavat siunauksensa raiteilla vallitsevalle yhden valtionyhtiön totuudelle, jossa parhaat junat eivät pysähdy missään.
– Ja ummistavat silmänsä siltä, miten surkeaksi bussien kaukoliikenne on maakunnissa mennyt. Ja sille, että matkaketjujen suunnittelu ei onnistu, kun kaiken kattava aikatauluinformaatio on romahtanut, poliittisilla päätöksillä, Pentikäinen listaa.