Ota nämä seikat huomioon, kun käytät peräkärryä – "Moni yllättyy"
Keväällä moni tarvitsee autonsa jatkeeksi peräkärryä, kun piharemontit, rakennusurakat ja muut taas käynnistyvät.
Peräkärryä käytettäessä on kuitenkin syytä muistaa muutama tärkeä turvallisuusseikka, Liikenneturva painottaa tiedotteessaan.
Ensimmäinen vinkki on se, ettei suurin sallittu nopeus peräkärryn kanssa liikuttaessa suinkaan aina tarkoita turvallista ajonopeutta. Vaikka laki salliikin nykyisin kevytperävaunun kanssa maksiminopeudeksi 100 kilometriä tunnissa, on usein järkevää ajaa hiljempaa. Säätilanne ja kuormaus vaikuttavat keskeisesti nopeuden valintaan.
– Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 kilometriä tunnissa, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin. Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo sanoo tiedotteella.
Liikenneturva muistuttaa myös, että peräkärryn kuntoon on syytä kiinnittää huomiota säännöllisesti, mutta etenkin pitkän talviseisonnan jälkeen. Vastuu peräkärryjen kunnosta on usein ajoneuvon kuljettajalla, sillä O1-luokkaan kuuluvia kevytperävaunuja ei katsasteta.
Yksi merkittävimmistä asioista on renkaiden kunto.
– Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin ikä ja riittävät urasyvyydet, joissa lain vähimmäisvaatimus kesärenkaille on 1,6 mm. On myös tarkistettava laakerit, rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia, Liikenneturvan Vuoristo linjaa.
Hän muistuttaa myös valojen tarkastamisen tärkeydestä. Maadoitus- ja polttimoviat ovat tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.
Auton rekisteriotteesta kannattaa myös katsoa, kuinka painavaa peräkärryä autolla saa vetää.
Kärryn kuormaus kannattaa tehdä niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.
Vuoriston mukaan lastauksessa on huomioitava myös itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaispainoon. Jos kokonaismassaltaan 750 kilon kärry painaa jo itsessään 300 kiloa, ei kuormaa saa olla yli 450 kiloa.
– Esimerkiksi terassilaudatkin painavat jo sen verran, että moni yllättyy, millaisen määrän tavaraa lopulta voi kerralla kyytiin ottaa. On siis aina parempi tehdä useampi turvallinen reissu kuin yksi turvaton, Vuoristo summaa.