Opetushallituksen selvitys: kaksivuotinen esiopetus parantaisi yhdenvertaisuutta
Esiopetuksen pidentäminen kahteen vuoteen nykyisen yhden sijaan parantaisi yhdenvertaisuutta, kertoo Opetushallituksen selvitys.
Jos uudistuksesta säädettäisiin, nykyistä useammalla lapsella olisi mahdollisuus osallistua varhaiskasvatukseen, selvitys arvioi. Erityisen tärkeänä selvitys pitää oppimisessaan apua tarvitsevien lasten sekä maahanmuuttajataustaisten lasten tukemista.
Kaksivuotiseksi pidennettävä esiopetus tarjoaisi selvityksen mukaan myös käytännön etuja. Kahden ikäluokan opetus olisi helpompi järjestää paikkakunnilla, joissa lapsia on vähän.
Esiopetus ja siihen liittyvät palvelut tulee selvityksen mukaan pitää maksuttomina, jotta yhdenvertaisuus toteutuisi. Selvitys on luonteeltaan alustava, eikä se sisällä taloudellisten tai muiden vaikutusten arviointia.
Selvitys laadittiin opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta, ja se luovutettiin opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.). Hän kannattaa esiopetuksen säätämistä kaksivuotiseksi seuraavissa hallitusneuvotteluissa.
– Se vahvistaisi koulutuksen tasa-arvoa, ennaltaehkäisisi syrjäytymistä ja auttaisi erityisesti heikommista lähtökohdista ponnistavia lapsia jo ennen koulupolun alkua, ministeri kommentoi opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteessa.
Ministeriö huomauttaa tiedotteessaan, että EU-jäsenmaiden yhteisenä tavoitteena on, että neljä vuotta täyttäneistä lapsista ainakin 95 prosenttia osallistuisi ennen kouluikää varhaiskasvatukseen. Suomessa nelivuotiaiden osallistumisaste on 86 prosenttia.
– Varhaiskasvatus on suomalaisen koulutusjärjestelmän ensimmäinen askel ja esiopetus tärkeä vaihe siirtymässä varhaislapsuudesta koulutielle. Sen avulla ennaltaehkäistään syrjäytymistä ja monia oppimiseen liittyviä ongelmia, Grahn-Laasonen lisää.
Opetushallituksen selvitys löytää esiopetuksesta kehitettävää joka tapauksessa, vaikka sitä ei säädettäisi kaksivuotiseksi. Ryhmäkoot vaihtelevat, koska niitä säätelee kaksi eri lainsäädäntöä: perusopetuslaki ja varhaiskasvatuslaki. Eri lainsäädännöt myös määrittelevät lapsia koskevat tuet eri tavoilla sekä pirstaloivat näiden päivää.
Selvitys sisältää viisi erilaista ehdotusta siitä, miten mahdollisen uudistus voitaisiin lainsäädännöllä toteuttaa. Vaikutuksia varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestäjien toimintaan, valtionosuuksiin sekä henkilöstön kelpoisuuksiin selvitettäisiin uutta lainsäädäntöä valmistellessa.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ehdotti esiopetusten ulottamista viisivuotiaisiin viime vuonna.