Nordnetissa vakavia ongelmia: Asiakkaat ovat saattaneet nähdä toistensa tietoja ja käydä heidän omistuksillaan kauppaa
Osake- ja rahastovälittäjä Nordnetin palvelut ovat poissa käytöstä teknisten ongelmien vuoksi. Vika koskee kaikkia maita, joissa yhtiö toimii, eli Suomea, Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa. Yhtiö kertoi ongelmista viestipalvelu X:ssä puoli yhden aikaan tiistaina.
Yhtiön Suomen-maajohtaja Suvi Tuppurainen kertoo STT:lle, että palvelut vedettiin alas varotoimena. Yhtiö alkoi saada tiistaina puolilta päivin asiakkailta ilmoituksia, joiden mukaan he olivat kirjautuessaan Nordnetiin nähneetkin jonkun toisen Nordnet-asiakkaan omistukset.
– Sieltä on voinut nähdä salkkutapahtumia, omistuksia ja rahasaldoja. Nämä pystyn ainakin vahvistamaan, Tuppurainen kertoo.
Hän ei tiedä, onko toisen henkilön tililtä päässyt tarkastelemaan myös muita tietoja, kuten tilin haltijan henkilötietoja. Asiakastiedoista käy ilmi esimerkiksi tilin haltijan kotiosoite ja puhelinnumero.
– En osaa vastata, onko myös asiakastietoja päässyt näkemään, Tuppurainen sanoo.
Tuppurainen kertoo, että asiakkaat ovat myös todennäköisesti pystyneet käymään kauppaa toisten asiakkaiden omistuksilla. Rahaa ei ole kuitenkaan pystynyt siirtämään kenenkään toisen henkilön tilille.
– Jos vieras henkilö olisi tehnyt tililtä nostopyynnön ja se olisi mennyt eteenpäin, rahat olisivat menneet tilin oikean haltijan vastatilille, Tuppurainen selittää.
Nordnetin asiakkailla on rahasiirtoja varten vastatili jossakin pankissa. Suomalaisilla asiakkailla vastatili voisi olla esimerkiksi Nordeassa, Danskessa tai OP:ssa.
Vieras henkilö ei ole Tuppuraisen mukaan voinut myöskään vaihtaa omaa pankkitiliään toisen henkilön vastatiliksi Nordnetissä.
– Se ei ole mahdollista, koska silloin pitäisi tietää Nordnet-tilin oikean omistajan verkkopankkitunnukset ja hyväksyä tilin vaihtaminen niillä, Tuppurainen sanoo.
Nordnetillä oli viime vuoden lopussa yhteensä reilut kaksi miljoonaa asiakasta. Suomessa asiakkaita oli noin 630 000.
Tuppurainen ei osaa sanoa, kuinka monen asiakkaan tilille on päässyt kirjautumaan vieras henkilö. Myöskään sitä hän ei tiedä, kuinka paljon virheellisiä kaupankäynnin toimeksiantoja on mahdollisesti tehty.
Hän sanoo, että virheellisistä toimeksiannoista voi tehdä Nordnetille reklamaation sitten, kun palvelut ovat jälleen toiminnassa.
– Kun palvelu on pystyssä, paras tapa olla meihin yhteydessä on lähettää omalta tililtä sisään kirjautuneena meille viesti, Tuppurainen sanoo.
Tällöin Nordnet voi hänen mukaansa varmistua siitä, kuka asiakas on kyseessä, ja käydä läpi, onko tililtä tehty mahdollisesti virheellisiä transaktioita.
– On ihan selvää, jos tunnistamme jonkun muun tehneen toimeksiannon, että sellaiset tapaukset käsitellään reklamaatioina.
Tuppuraisen tietojen mukaan toistaiseksi näyttää siltä, että kyseessä on ”tekninen ongelma” eikä esimerkiksi kyberhyökkäys. Hän ei kuitenkaan tiedä, mistä ongelma tasan tarkkaa johtuu.
– Tällaista ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin Nordnetissä. Minulla ei ole antaa vielä juurisyytä, mistä tämä ongelma johtuu. Meillä ei ole vahvistusta, että taustalla olisi jokin hyökkäys Nordnetiin, Tuppurainen kertoo.