Muslimiasiakkaiden huomiointi on Suomessa vielä lapsenkengissä
Auton ostaminen on vakaumukselliselle muslimille mutkikkaampaa kuin tapakristitylle.
Koraaniin perustuva sharia-laki kieltää koronoton, joten muslimi ei voi esimerkiksi ostaa autoa lainalla niin, että lainassa olisi vaihtuva korko.
Korkokysymystä joutui pohtimaan myös helsinkiläinen Abdulqadir Hussein Mohamed, joka osti auton tänä kesänä.
– Halusin perheelle hyvän uuden auton, sellaisen, ettei siihen tarvitse tehdä mitään korjauksia, Hussein kertoo.
Hän sai kuitenkin hankittua kulkuneuvon ilman korkoa. Autokaupan kanssa sovittiin, että auto maksetaan osamaksulla, jossa korko on jo otettu huomioon.
Husseinin mukaan autokauppa, joka suostui järjestelyyn, oli helppo löytää.
– Kyllä Suomessa autokauppiaat ovat nykyään hyvin perillä asioista. Minulle kerrottiin jo alusta asti, että koska olen islaminuskoinen, niin tämä laki otetaan huomioon.
Asuntoja Suomessa ei voi ostaa ilman korollista lainaa, ainakaan vielä. Hussein arvelee, että uudelle kauppamuodolle olisi runsaasti kysyntää.
Suomessa on tällä hetkellä arviolta 65 000 muslimia, ja määrä kasvaa nopeasti.
Suomalaisyritykset alkavat pikkuhiljaa herätä uuden kuluttajaryhmän kasvuun.
Helsinkiläinen kauppakeskus Itis järjesti heinäkuun alkupuolella Suomen ensimmäisen markkinointitapahtuman ramadanin päättymistä juhlivan id al-fitr -juhlan ympärille.
– Id-juhla on jo aikaisempina vuosina ollut vilkas kauppapäivä. Kauppiailta lähti toive, että juhla haluttaisiin huomioida paremmin, sanoo Itiksen kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki.
Alustavien tietojen perusteella huomioiminen kannatti: kävijöitä oli noin 5 000 enemmän kuin tavallisena kesäkeskiviikkona, ja kauppiaiden palaute on ollut positiivista.
Suomessa muslimiasiakkaiden huomioiminen on vielä lapsenkengissä, kertoo muslimiasiakkaisiin ja Lähi-itään keskittyneen markkinointiyrityksen Qufi Creativen luova johtaja Sara Salmani.
Salmanin mukaan maailmalla varsinkin muoti- ja elintarvikeala ovat alkaneet kohdistaa markkinointiaan muslimeille.
Salmani antaa vinkin heille, jotka haluavat houkutella muslimiasiakkaita: kannattaa käyttää sosiaalista mediaa.
– Varsinkin musliminaiset ovat erittäin aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Instagramissa on paljon musliminaisia, jotka esittelevät hijab-muotia, Salmani kertoo.
Euroopassa sovelluskehittäjät ovat löytäneet markkinaraon muslimikäyttäjistä, joille on tyrkyllä esimerkiksi rukoussovelluksia, halal-ruokapaikkoja löytäviä sovelluksia ja karttasovelluksia, jotka kertovat lähimmän moskeijan sijainnin.
Salmanin mukaan Euroopassa muslimeille tarkoitettuja tuotteita kehittävät etenkin nuoret muslimit itse.