Mitä maksoikaan tankillinen metsurin Hiluxiin Lopen Shellillä? – oppositio valitteli jälleen bensan hintaa kyselytunnilla

Eduskunnan kyselytunti

Eduskunnan kyselytunnilla palattiin jälleen klassikkoaiheen pariin, kun oppositiopuolue perussuomalaiset yritti syyllistää hallitusta bensan kallistumisesta.

– Viittaatte, että ilmastotavoitteella olisi jotain merkitystä tässä, mutta sillä ei ole merkitystä. Päästökaupalla on, mutta suurin tekijä on ilman muuta öljyn maailmanmarkkinahinta, joka tällä hetkellä taitaa olla barrelilta tuommoinen 81, kun se oli 21 euroa vielä viime vuoden huhtikuussa. Eli siinä ei nyt ihan kaikki tule kyllä hallituksen syyksi, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) selvitti asiasta kysyneelle perussuomalaisten Jouni Kotiaholle.

Kokoomuksen Timo Heinonen puolestaan tarinoi, kuinka paikallinen metsuri tankkasi Lopen Shellillä Hiluxiaan ja litrahinta hipoi kahta euroa.

Heinonen huomautti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.) tämän sanoneen vuosi sitten, että hallituksen kompensaatiomallilla pienituloisen autoilijan ”pankkitilille ilmestyy rahaa”.

– Ei tälle metsurille, arvoisa ministeri Harakka, ilmestynyt tilille yhden yhtä euroa takaisin, vaan sieltä lähti yli 100 euroa. Koska tämä näkyy hänen tilillään?

Harakka selvitti, että kyse oli tuolloin kansallisesta polttoaineen päästökaupasta, joka ei liikenteen ennätysnopean sähköistymisen vuoksi näytä enää tarpeelliselta.

Liikenneministeri totesi, että nyt bensiinin hinta on kyllä nyt 47 senttiä kalliimpi kuin vuosi sitten, mutta veron osuus noususta on täysin mitätön.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) huomautti, että hallituksen polttoaineveron korotus oli 5-7 sentin luokkaa sekä bensassa että dieselissä.

– Se on totta kai merkittävä, mutta ne nousut ja paineet, joita täällä on kuvattu, ovat huomattavasti suurempia.

Saarikon mukaan siksi on hyvä kertoa rehellisesti kansalaisille, mistä suurin osa bensanhinnan noususta johtuu: inflaatiopaineesta ja riskistä koko Euroopassa ja energian hinnannoususta monessa muussakin asiassa kuin polttoaineissa.

Valtiovarainministerin mukaan totta on, että autoaan tankkaava ihminen on tällä hetkellä todella harmissaan ja suutuksissaan bensan hinnasta.

– Täällä kukaan ei varmasti ole tästä asetelmasta eri mieltä. Ja uskon, että me jaamme myös näkemyksen siitä, että politiikan pitää olla oikeudenmukaista, mutta samalla politiikan pitää aina olla oikeudenmukaista myös tulevien sukupolvien nimissä.

Saarikon mukaan liikenne on muuttumassa, mutta muutos ei tapahdu yhdessä yössä. Päättäjien on alettava vähitellen miettimään koko liikenteen verotusta ja järjestelmää.

– Ja tällä muutoksen ajalla meille tulee kuoppaisia kohtia, ja siksi oikeudenmukaisuus ja siitä puhuminen on erityisen tärkeää. Siksi tämä hallitus ei ole kiristänyt työn verotusta. Päinvastoin me olemme esimerkiksi korottaneet pienimpiä eläkkeitä. Ja siksi me emme tule kiristämään bensaverotusta.

Valtiovarainministeri pahoitteli joutuvansa lukemaan hallituksen päätöksistä ja linjauksista hieman ”ei” -painotteisen listan, mutta luki sen kuitenkin.

– Hallituksella ei ole päätöstä liikenteen kansallisesta päästökaupasta. Hallitus ei ole korottamassa polttoaineen veroja tällä vaalikaudella enää. Hallitus ei ole kiristänyt työn verotusta — päinvastoin olen pohdiskellut, olisiko sitä syytä alentaa osana kasvutoimia, ‑politiikkaa vuodelle -23. Hallitus ei ole kiristänyt yrittäjien verotusta. Ja hallitus ei kannata EU:ssa kaavailtua sosiaalirahastoa, Saarikko päätti.