Ministeri Anu Vehviläinen Suomi.fi-palvelusta: "Uusi virastoaika on 24/7"
Suomen pitää kiihdyttää entisestään digitaalisten palveluiden käyttöönottoa, hallituksen uudistuksista vastaava ministeri Anu Vehviläinen korostaa.
Digitalisaatio etenee naapurimaissa pitkin harppauksin, eikä Suomella ole varaa jäädä jälkeen.
Sähköisiä palveluita vertailtaessa Suomi on kuitenkin pitänyt pintansa ja se sijoittuu digitalisaatiota mittaavissa tutkimuksissa yleensä kärkipäähän.
Yhä useampi suomalainen hoitaa asioinnin julkisen sektorin kanssa verkon puolella.
Tänä vuonna uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu helpottaa asiointia entisestään, sillä se kokoaa kaikki julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat yhteen paikkaan.
– Kelan ja Verohallinnon lähettämät kirjeet maksavat valtiolle 24 miljoonaa euroa vuodessa, joten pidemmällä aikavälillä saamme varmasti säästöjä, SuomiAreenassa digitalisaatiota käsitelleeseen keskusteluun osallistunut kunta- ja uudistusministeri kertoo.
Vehviläisen mukaan rahan ei pidä kuitenkaan olla ainut uudistusta eteenpäin puskeva motivaattori.
– Tärkeämpää on, että monen kansalaisen palvelut paranevat. Palvelua saa kuitenkin myös jatkossa kasvokkain.
Monella Suomen verrokkimaalla on vielä reilusti matkaa sähköisten reseptien ja verkkopankkien käyttöönottoon.
Suomi.fi-palveluun on kerätty niin Kelan, Trafin, Tullin kuin lukuisten muiden viranomaisten palvelut.
Se on oikopolku, joka helpottaa ja nopeuttaa omien asioiden hoitoa.
– Asioiden hoitaminen ei ole enää kiinni fyysisten konttorien aukioloajoista. Uusi virastoaika on 24/7.
Vehviläinen on itse korostanut valmistelutyössä, että palvelun on oltava mahdollisimman helppo ja käyttäjäystävällinen.
Syksyn mittaan palvelua tehdään kansalaisille tutuksi eri puolilla Suomea järjestettävissä tapahtumissa.
Moni on huolissaan tietoturvastaan, koska kyberhyökkäykset ja palvelunestokatkokset yleistyvät ja nousevat uutisotsikoihin.
– Suomi.fi-palvelun tietoturvaa on testattu erittäin paljon. Julkisella puolella verkkoturvallisuuteen on panostettava muutenkin yhä enemmän. On kuitenkin muistettava, että mikään palvelu ei ole täysin immuuni murtoyrityksille.
Monella Suomen verrokkimaalla on vielä reilusti matkaa sähköisten reseptien ja verkkopankkien käyttöönottoon.
Vehviläisen mukaan Suomella ei kuitenkaan ole varaa levätä laakereillaan.
– Digihankkeidemme kruunun jalokivi on valmisteilla oleva kansallinen tulorekisteri.
Ajantasainen tulorekisteri helpottaa työtulojen ja sosiaalietuuksien yhteensovittamista lähitulevaisuudessa.