Liikenteen jakamistalous halkoo hallituksen rivejä
Maksullisten koulukyytien järjestäminen alle kymppitonnilla vuodessa tuskin onnistuu jatkossakaan ilman lupia, selviää STT:n kysymyksistä hallituspuolueille.
Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että alle 10 000 euron henkilö- ja tavarakuljetustoiminta vapautetaan luvista.
Ainakin kokoomus aikoo torpata ehdotuksen.
Lupien vapauttaminen on osa Liikennekaari-uudistusta, joka on hallituksen nimitys liikennemarkkinoiden sääntelyn uudistamiselle ja yhtenäistämiselle.
Liikenne- ja viestintävaliokunnassa istuvan Jukka Kopran (kok.) mukaan Liikennekaari tuskin nykymuodossaan etenee hallituksen pöydältä eduskunnalle.
Tarkoitus olisi saada Liikennekaari eduskunnalle jo kesäkuun loppuun mennessä.
Kopra pitää kokonaisuutta pääosin hyvänä, mutta tyrmää esimerkiksi miniyrittäjien toimiluvista luopumisen.
– Tämä niin sanottu kymppitonnin sääntö on sellainen, että se ei käy meille. Se vääristää kilpailua. Siinä on suuri riski kaksien markkinoiden syntymiseen ja harmaaseen talouteen, Kopra arvioi.
Puheenjohtaja Timo Soini (ps.) sanoi jo huhtikuussa, että perussuomalaiset vastustaa kilpailun avaamista taksiliikenteessä.
Kantaansa nyt esitettyyn kymppitonnin sääntöön Soini ei kuitenkaan STT:lle täsmentänyt.
Myöskään liikenne- ja viestintäministeri Berner ei vastannut tiistaina Liikennekaarta koskeviin kysymyksiin.
Liikennealalla aikeet poistaa lupapakko alle 10 000 euron toiminnasta ei naurata.
Lausuntokierroksella pienimuotoisen toiminnan vapauttamista luvista vastusti 31 prosenttia ja kannatti 35 prosenttia vastaajista.
Kaikista lausuntoja jättäneistä taksiyrittäjiä oli 32 prosenttia.
Taksialan yrittäjien mukaan olisi ensisijaista säilyttää nykyinen järjestelmä.
– Siinä tullaan hyvin erilaiseen kilpailulliseen asemaan. Erilaiset vakuutusmaksut ja kustannukset luovat valtavan eron, puheenjohtaja Jari Lemmetyinen Suomen Taksiliitosta sanoo.
Myös osastopäällikkö Minna Kivimäki Liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että liikennealalla ja alan etujärjestöissä on vastustettu pienimuotoisen toiminnan vapauttamista.
Lausunnonantajat ovat nähneet uudistuskokonaisuudessa myös paljon hyvää.
Liikenne- ja viestintäministeriön lukujen mukaan kokonaisuutena uudistuksen on nähnyt hyvänä 58 prosenttia lausunnonantajista ja kielteisenä 17 prosenttia.
Liikennekaari-hankkeessa on tarkoitus muun muassa edistää digitalisaatiota ja avata ohjelmointirajapintoja.
Jos tavoitteet toteutuvat, matkustaja voisi tulevaisuudessa esimerkiksi ostaa lippukokonaisuuden Helsingistä Sodankylään kenen tahansa palveluntarjoajan sovelluksesta niin, että samalle matkalle saa edullisimmat osat matkasta vaikkapa junalla, bussilla ja lentokoneella.