Lauri Oinonen tuohtunut siltarumpupuheista: "Ei pelkkä radanpätkä, vaan yhdeksän maakuntaa maailmalle vievä rataverkosto"
Keskustan entinen kansanedustaja, keuruulainen Lauri Oinonen on tuohtunut syytöksistä, joiden mukaan Vanhasen hallituksen aikanaan päättämä Savonlinna–Huutokoski- rataosuuden kunnostaminen Etelä-Savossa olisi ollut perinteistä keskustalaista ”siltarumpupolitiikkaa”.
Iltalehden viikonvaihteessa julkaiseman artikkelin mukaan kyseinen yli 40 miljoonan euron ratainvestointi on valunut täysin hukkaan ja kiskoja on alettu jo purkamaan.
Jutussa painotetaan lisäksi hyvin asenteellisesti, että lasku keskustahallituksen ratafarssista osoitetaan veronmaksajille.
Oinosen mielestä nyt esiin nostetuilla jälkiviisasteluilla vesitetään koko ratahankkeen alkuperäinen idea, joka on yhä toteuttamiskelpoinen.
– On harhaanjohtavaa nostaa esiin yksittäistä rataosuutta, kun pitäisi keskustella kokonaisesta rataverkostosta. Tämä hanke on nähtävä maan leveimmällä kohdalla kulkevan poikittaisratakokonaisuuden osana itärajalta Pohjanlahden eri satamiin ja Merenkurkun yli Ruotsin ja Norjan kautta Atlantille. Mieluummin voitaisiin puhua vaikka merkittävästä osuudesta uutta Silkkitietä, hän kuvailee.
Kiskojen purkamisen sijaan Lauri Oinonen satsaisi valmiiden ja jo olemassaolevien rataosuuksien sähköistämiseen.
Kyseessä ei ole yhden seutukunnan kamppailu, vaan saman asian takana on usean eri maakunnan toimijoiden laatimia kannanottoja.
– Poikittaisratakokonaisuuden sähköistäminen avaisi kansainvälisen liikenne- ja kuljetusreitin myötä kasvun mahdollisuuksia peräti yhdeksälle maakunnalle ja niiden elinkeinoelämälle. Se yhdistäisi kaikki Suomen pituussuunnassa kulkevat radat ja näin muodostuisi yksittäisten ratojen sijaan aito rataverkosto koko Suomeen, hän muistuttaa.
Liikenne- ja viestintävaliokunnassa aikanaan vaikuttanut Oinonen uskoo toimivan rataverkoston auttavan myös pian edessäolevan raideliikenteen kilpailutuksen toteuttamista. Innovatiivisuutta ja digitaalisuutta unohtamatta.
– Olen juuri menossa puhumaan raideliikenteen kehittämisestä liikenneministeri Anne Bernerin järjestämään keskustelutilaisuuteen.
– Väitän, että olemassa olevan rataverkoston kunnostaminen kovaan käyttöön on huomattavasti edullisempaa liikenteen pullonkaulojen poistamiseksi kuin esimerkiksi uusien ratojen tai raideparien rakentaminen.