Keskustan Pirttilahti ja Savola: Raidepilotilla pöhinää poikittaisradoille
Keskustan kansanedustajat Arto Pirttilahti ja Mikko Savola uskovat, että VR:n monopoliaseman purku tuo lisää liikennettä poikittaisradoille.
Pirttilahti ja Savola ovat esittäneet keinoja raideliikenteen parantamiseksi niin sanotun Haapamäen radan yhteysväleille.
– VR:n monopoliaseman purku mahdollistaa uusien liikenteen järjestämistapojen käyttöönoton. Vaalikausittaisen ja vuosittaisen muutamien miljoonien budjettivääntöjen ja näivettyvien junavuorojen sijaan nyt katsotaan rohkeasti eteenpäin ja haetaan uusia toimintamalleja asiakkaiden ehdoilla, sanoo Savola.
Uudistus antaa Savolan mukaan myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille mahdollisuuden järjestää alueellaan alueellista tai paikallista junaliikennettä. Maakunnat kytketään alusta asti tiiviisti mukaan muutoksen valmisteluun.
– On tärkeää, että olemme ensimmäisenä mukana matkassa. Nyt on katsottava ennakkoluulottomasti vaihtoehtoja liikenteen järjestämiselle. Ensimmäistä kertaa meillä on tarjolla konkreettinen keino kehittyvien maakuntakeskusten hyvinvoinnin laajentamiseksi myös radanvarsipaikkakunnille, Pirttilahti toteaa.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tapasi Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakuntaliittojen edustajia ja radanvarsikuntien päättäjiä 29. elokuuta.
Nyt keskusteltiin alueiden roolista ja alueellisen liikenteen järjestämisestä rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avautuessa otettaessa ensimmäinen konkreettinen askel eteenpäin.
Tapaamisessa sovittiin, että tehdään yhteinen selvitys alueellisen liikenteen järjestämisen reunaehdoista ja järjestämisessä huomioon otettavista kysymyksistä.
Selvityksessä tarkastellaan myös alueellisen pilotin toteuttamismahdollisuuksia. Selvityksen on tarkoitus valmistua vuoden 2017 loppuun mennessä.