Kyllä se juna voi tulla – tiesitkö, että suurin osa rautateiden tasoristeyksistä on sitä vaarallisempaa mallia?
Liikenneturva muistuttaa tiedotteessa, että kaikkia tasoristeyksiä tulee lähestyä varoen.
Rautateiden tasoristeyksiä on puomillisia ja puomittomia. Puomittomia tasoristeyksiä kutsutaan joskus myös vartioimattomiksi tasoristeyksiksi.
Yli puolet suomalaisista ei tiennyt Liikenneturvan mukaan kyselyssä, että suuri osa tasoristeyksistä on vartioimattomia, jolloin tasoristeys ei varoita lähestyvästä junasta lainkaan. Suomen rataverkon 2515 tasoristeyksestä varoituslaitteilla on varustettu vain noin joka neljäs.
Kyselyn mukaan 93 prosenttia suomalaisista tietää, että tasoristeys varoittaa lähestyvästä junasta laskemalla puomit ja vilkuttamalla punaisia valoja. Kuitenkin yli puolet suomalaisista ei tiennyt, että suuri osa tasoristeyksistä on vartioimattomia, jolloin tasoristeys ei varoita lähestyvästä junasta lainkaan.
– Varovaisuus on tarpeen välittämättä siitä, lähestyykö puomillista vai puomitonta risteystä, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.
Kivilä neuvoo auton ja muiden liikennevälineiden kuljettajia aina varmistamaan huolella, ettei junaa ole tulossa.
– Raota tarvittaessa ikkunaa, jolloin kuulet paremmin lähestyvän junan. Kun saavut puomilliseen tasoristeykseen, älä lähde ylittämään rataa, jos varoituslaitteet hälyttävät tai puomi on alhaalla tai laskeutumassa. Varmista puomien nousemisen ja valon vaihtumisen jälkeenkin, ettei kummastakaan suunnasta tule muita junia.