Kitkat vai nastat? Katso tästä perustelut kummillekin
Kitkarenkaat yleistyvät liikenteessä. Eurooppalaisten rengasvalmistajien liiton ETRMAn tilastojen mukaan viime vuonna Suomeen toimitetuista henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaista kitkarenkaita oli 24,4 prosenttia Tori.fi kertoo tiedotteessaan. Kaksi vuotta aikaisemmin osuus oli 17 prosenttia. Suunta näkyy myös käytettyjen renkaiden kaupassa.
– Kitkarenkaiden yleistyminen on ympäristöuutinen, sillä nastarenkaat kuluttavat teitä paljon kitkoja nopeammin ja esimerkiksi kaupungeissa suuri osa katupölystä koostuu nastojen tien pinnasta irrottamista hiukkasista, Tori Autojen johtaja Jenni Tuomisto sanoo.
– Toki Suomi on yhä vahvasti nastarengasmaa, mikä onkin koko maan mittakaavalla ehdottomasti perusteltua. Edelleen nastarengas on turvallisin vaihtoehto vaativiin talviolosuhteisiin.
Molemmilla rengastyypeillä on lukuisia perusteluja. Torin mukaan seuraavat edut puoltavat kitkarenkaita:
– Kitkarenkaat ovat paremmat terveydelle ja ympäristölle. Kitkat kuluttavat vähemmän tien päällystettä ja irrottavat tiestä vähemmän hiukkasia kuin nastarenkaat. Näin syntyy vähemmän katupölyä. Korkeat hiukkaspitoisuudet ovat terveydelle haitallisia.
– Kitkarenkaat ovat hiljaisemmat. Ajomukavuus lisääntyy, kun renkaat pitävät vähemmän ääntä. Myös ympäristön ihmisten kannalta tämä on miellyttävämpää.
– Kitkarenkaat voi vaihtaa joustavammin. Kitkat voi vaihtaa syksyllä alle aikaisemmin, ja keväällä ne voi pitää pidempään. Ympäri vuoden ei kuitenkaan pidä kitkoillakaan ajaa. Laadukas kesärengas on esimerkiksi vesisateessa kitkarengasta turvallisempi.
Nastarenkaiden edut taas ovat Torin mukaan seuraavat:
– Nastarenkaat ovat varmempi valinta puutteellisesti varusteltuihin autoihin. Kitkarenkailla ajaminen on riski, jos autossa ei ole luistonestoa ja ajonvakautusjärjestelmää.
– Verrattuna kitkarenkaisiin laadukkaat nastarenkaat keskimäärin helpottavat suunnan oikaisemista, jos auto ajautuu sivuttaisluistoon. Sellaiset tilanteet ovat aina uniikkeja, mutta keskimäärin nastat ovat niissä etu.
Tori Autojen Tuomistolla on myös ohje renkaiden kelpoisuuden varmistamiseen, oli kyse millaisista renkaista tahansa.
– Pidä silmällä talvirenkaiden kulutuspintaa. Hyvä apuväline on kahden euron kolikko. Jos renkaan kulutuspinnan pääuraan asetetun kolikon hopeinen ulkokehä uppoaa kokonaan piiloon, kulutuspintaa on jäljellä turvalliset neljä milliä tai enemmän. Pääurien tulee lain mukaan olla vähintään kolmen millimetrin syvyiset, mutta suositeltava raja on yli 6 millimetriä. Nastarenkaiden omistajien on tarpeen tarkkailla nastojen kuntoa.