Somekuplat ja kokonaisimago ohjaavat nuorten puoluevalintoja, sanoo keskustanuorten Markkanen – löytää tuoreesta gallupista valonpilkahduksia

Politiikka

Nuorisoneuvoston tutkimuksessa selvitettiin, mitä puoluetta alle 30-vuotiaat äänestäisivät nyt.

Hallituspuolueet keskusta, SDP ja vasemmistoliitto olivat mielipidetiedustelussa tasoissa. Kaikki saivat 9 prosentin kannatuksen.

Keskustanuorten puheenjohtajan Hanna Markkasen mukaan gallupissa ei ollut suuria yllätyksiä tai muutoksia verrattuna edellisiin vaaleihin.

– Tässä oli jopa positiivisia näkymiä. 18–24-vuotiaiden keskuudessa keskustalla oli kuitenkin yli 10 prosentin kannatus. Edellisessä tutkimuksessa kannatus oli vastaavalla ikäluokalla muutaman prosentin luokkaa.

Markkanen iloitsee siitä, että keskusta on Itä- ja Pohjois-Suomessa edelleen yksi nuorten suosituimmista puolueesta.

Puheenjohtaja kertoo hätkähtäneensä erityisesti SDP:n kannatusta. Vaikka puolue keikkuu gallupien ykkösenä, nuorisokannatus on sama kuin keskustalla.

Gallupsuosikkien kokoomuksen ja vihreiden kannatus oli selvästi sukupuolittunutta. Myös koulutustaustan merkitys oli iso.

Kokoomus oli mieluinen erityisesti nuorille korkeakoulutetuille miehille, vihreät nuorille naisille. Keskusta oli toiseksi suosituin ammatillisen puolen käyneiden keskuudessa.

Markkanen uskoo, että nuorten puoluekantaan vaikuttaa asiakysymyksiä enemmän puolueen kokonaisimago.

Markkasen mukaan nuoria kiinnostaa erityisesti ympäristöön, ihmisoikeuksiin, mielenterveyteen ja koulutukseen liittyvät asiat.

Hän muistuttaa, että keskusta on tehnyt paljon asioita nuorten sujuvan arjen eteen.

– On puolustettu koulutuksen saavutettavuutta ja yhdenvertaisia mahdollisuuksia kouluttautua, oli kukkaron paksuus tai postinumero mikä tahansa, Markkanen summaa.

Hän mainitsee myös niin sanotun harrastamisen Suomen mallin, joka takaa jokaiselle lapselle ja nuorelle harrastuksen. 

– Nämä ovat toki yksittäisiä nostoja ja toivonkin, että kuntavaalien alla saamme tuotua viestiämme vielä vahvemmin esille. On hyvä muistaa, että jokainen keskustalainen ja keskustalainen ehdokas toimii käyntikorttina ulkopuolelle.

Markkanen toivoo, että nuorille tärkeitä teemoja tuotaisiin rohkeasti esille sosiaalisessa mediassa, sillä sitä monet nuoret käyttävät tiedonlähteenään.

– Tulosten sukupuolittuneisuus on myös merkittävää. Identiteettipolitiikka ja sosiaalisen median kuplat ohjaavat puoluevalinnassakin.