Keskustan Ovaska huolestui hallituksen omistajapolitiikasta – "Tästä jää aikamoinen sotku"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) pitää hallituksen tuoreita linjauksia valtion omistajapolitiikasta huolestuttavina.
Ovaska sanoo tiedotteessaan, että linjaukset herättävät huolta erityisesti ihmisten tarvitsemien henkilöliikenne- ja logistiikkapalveluiden kannalta koko Suomen näkökulmasta.
Hän näkee hallituksen linjauksissa myös muita vakavia heijastusvaikutuksia.
– Hallitus on laittamassa valtion keskeisiä ja tuottavia omistuksia lihoiksi rahoittaakseen muun muassa asiantuntijaselvityksissä taloudellisesti kannattamattomaksi arvioidun Turun tunnin junan. Tällaisiin hukkainvestointeihin varsinkaan tällä tavalla rahoitettuna ei Suomella ole kerta kaikkiaan varaa, Ovaska summaa.
Hallitus on vähentämässä valtion omistuksia muun muassa liki puolella henkilöjunaliikenne- ja logistiikkayhtiö VR:ssä sekä lentokenttäverkostoa ylläpitävässä Finaviassa. Molemmat ovat tällä hetkellä valtion kokonaan omistamia.
Postin omistusta hallitus kaavailee vähennettäväksi selvästi alle enemmistöosuuden.
Ovaska huomauttaa, että kyseiset yhtiöt ovat suomalaisten veronmaksajien omistamia ja vahvoja toimijoita suomalaisilla palvelumarkkinoilla. Mahdolliset ostajat olisivat puolestaan sijoittajia, joita luonnollisesti kiinnostaa ensisijaisesti raha ja tuottojen maksimointi, keskustaedustaja sanoo.
– Toinen suuri haaste on oikean myyntihinnan määrittely, koska yksikään edellä mainituista valtionyhtiöistä ei ole pörssilistattu. Jollei hallitus ole sitten aikeissa viedä kyseisiä yhtiöitä pörssiin, jolloin omistajapohja hämärtyy entisestään.
Ovaskan mukaan esimerkiksi Postin palvelut ovat heikentyneet erityisesti maaseudulla.
Valtio ei pysty jatkossa enää ohjaamaan yhtiön toimintaa, joten huoli hinnoittelusta ja palvelun laadusta on kova.
Ovaskan mielestä hallitus joutuu myymään valtion omaisuutta säilyttääkseen kasvonsa, koska hallitusohjelmaan on kirjattu poikkeuksellisen suuri neljän miljardin euron investointipaketti.
Siitä jopa noin kolme miljardia euroa on kohdistettu erilaisiin väylähankkeisiin.
Ovaskan mukaan investointiohjelmaa ei voida rahoittaa pelkästään valtion saamilla osinkotuloilla, lisäosingoilla eikä pääomanpalautuksina. Siksi hallitusohjelmaan on hänen mukaansa kirjattu selväsanaisesti, että investointiohjelma rahoitetaan myös myymällä valtion omaisuutta.
– Tällainen kikkailu, jossa hallitus leikkaa budjetin väylärahoitusta jatkuvasti, on velanoton kiertämistä ja murentaa valtion budjettiin nojautuvan väylärahoitusjärjestelmämme perustan. Seuraavilla hallituksilla on siivottavanaan aikamoinen sotku.
Jouni Ovaska on toisen kauden kansanedustaja Pirkanmaalta. Hän aloitti eduskunnassa vuonna 2019. Ovaska on entinen keskustan puoluesihteeri.