Keskustan Kemppi: Etäopetuksen kehittäminen tukee monipaikkaista arkea
Lasten vuoroasuminen on verraten yleistä Suomessa, mutta perheille tarjolla olevat etuudet ja palvelut eivät aina kuitenkaan tue vuoroasumista, keskustan kansanedustaja Hilkka Kemppi harmittelee.
Keskustaedustaja viittaa Lasten vuoroasuminen ja sosiaaliturva -tutkimushankkeen loppuraporttiin, josta käy ilmi, että lähes 30 prosenttia erillään asuvien vanhempien lapsista asuu vuorotellen kummankin vanhempansa luona.
– Kiitän selvityksen laatijoita arvokkaasta työstä, joka nostaa esille sekä vuoroasumisen laajuuden että siihen liittyvät haasteet. Erityisesti vaatimus vain yhdestä virallisesta osoitteesta voi johtaa esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden haasteisiin, varsinkin jos toinen koti sijaitsee eri kunnassa. Monikuntalaisuus ei ole paikkakuntashoppailua vaan tavallista arkea esimerkiksi eroperheisssä. Koen tärkeänä, että muutamme järjestelmäämme monipaikkaisuuden aidosti tunnistavaksi, Kemppi lausuu tiedotteessaan.
Eduskunta keskustelee torstaina Kempin lakialoitteesta etäopetuksen päivittämiseksi perusopetuslakiin.
– Etäopetuksen kehittäminen on yksi konkreettinen tapa tukea monipaikkaista arkea. Lakialoitteessani esitän, että tilanteessa, jossa oppilaan koti toimii opetuksen järjestämispaikkana, voidaan yhteishuoltajuustilanteissa vuoroasumisjärjestelyissä antaa etäopetus molempiin osoitteisiin huoltajien niin halutessa, Kemppi kertoo.
Keskustaedustajasta nykyinen yksipaikkainen järjestelmä ei enää vastaan perheiden arkea.
– Siksi olen esittänyt, että pidemmällä aikajänteellä meidän tulee uudistaa kunnallisverotusta monikuntalaisuuden tunnistavaksi. Kunnan palveluiden käyttäjämäärä ei kohtaa todellisuutta, kun monikuntalaisuutta ei tunnisteta. Yhteiskunnan rakenteiden ei tulisi haitata ihmisten arkea, vaan tukea sitä.